- Lommeboka er tom, sier styreformann Harald Arnkværn i Kværner. (Foto: NRK)
Tre dager før en skjebnesvanger generalforsamling
mangler selskapet 250 millioner kroner til driften, og
kreditorenes skepsis vokser i takt med usikkerheten.
- Lommeboken er tom, og vi har om få dager ikke penger til å drive selskapet, sier styreformann Harald Arnkværn til NTB.
Han sa ved 20.30-tiden søndag at styret var innstilt på å jobbe videre med å finne en løsning utover kvelden og natten.
Vil utsette fusjon
Kværners styre kom søndag med et motforslag til Aker Maritime om å utsette Kjell Inge Røkkes plan om å slå de to selskapene sammen.
- Vi har orientert de sentrale partene om at hvis vi ikke finner en løsning på den langsiktige selskapsmodellen og de kortsiktige pengeproblemene innen mandag morgen, er det en realistisk fare for at Kværner kan gå konkurs, sier han.
Aker Maritime reagerer med forbauselse på Kværner-styrets
avvisning av forslaget til redningsplan.
Utrolig
- Det er nærmest utrolig, men vi må bare ta det til etterretning, sier informasjonsdirektør Geir Arne Drangeid i Aker Maritime til NTB.
Det var kontakt mellom Kværner og Aker Maritime gjennom hele helgen. Aker Maritime har utdypet sin skisse for redning av Kværner.
- Men de fastholder at det ikke er forhandlingsrom for
hovedinnholdet i skissen. Dette gir ingen løsning på vår
kortsiktige likviditet, og den vil etter vår mening heller ikke være akseptabel for andre aksjonærer eller for kreditorene, sier Arnkværn.
Aker i møte
- Vi er kommet med et motforslag som forsøker å komme Aker Maritime i møte. Vi kan langt på vei godta Aker Maritimes forslag når det gjelder kreditorene. Vi kan også legge Aker Maritime inn i Kværner, men først etter generalforsamlingen og når en finansieringsplan er på plass. Da kan verdiene fastsettes så nøytralt og objektivt som mulig, slik at det blir akseptabelt for alle aksjonærene, sier Arnkværn.
Aker Maritime har gått inn for at den ene halvparten av Kværners gjeld skal gjøres rente- og avdragsfri i en periode på ti år, og den andre halvparten avdragsfri i tre år, noe som i så fall vil gi bankene et betydelig tap.
Trenger totalløsning
Arnkværn sier det heller ikke er gitt at et slikt forslag vil være akseptabelt for kreditorene, men at det er forsøk på et kompromiss.
- Hvis vi fikk til en totalløsning som partene kunne enes om, ville det også bli lettere å løse de kortsiktige
likviditetsproblemene. Men nå holder kreditorene penger tilbake på grunn av usikkerheten om selskapets framtid, sier Arnkværn.
Ingen realitetsdebatt
- Kværner gikk aldri med på noen realitetsdiskusjon av vårt utkast til avtale om en løsning for selskapet, sier Drangeid i Aker Maritime.
Utkastet ble lagt fram lørdag etter at Kværner hadde bedt om en konkretisering av forslaget som Aker Maritime la fram i slutten av siste uke. Ifølge Drangeid kom Aker med flere konkretiseringer av avtaleutkastet i løpet av lørdag og søndag.
- Men i stedet for å ta opp utkastet til drøfting med Aker, gikk Kværner til bankene, sier Drangeid.
Folkene i Aker avsluttet søndag kveld helgens arbeid med
Kværner-saken.
KVÆRNERS TO REDNINGSMENN
- AMA fusjonerer sine operative virksomheter med Kværner mot et oppgjør i Kværner-aksjer. - Kapitalutvidele på 3 mrd. kroner rettet mot alle aksjonærer i selskapet. Eller nytegning for 2 mrd. og omgjøring av 1 mrd. i lån til aksjer.
- Bankene deltar ikke i garantikonsortiet til den foreslåtte emisjonen på 3 milliarder kroner. Aksjeutvidelsen reduseres til 2 milliarder. - Lån for 4,5 mrd. kroner blir rente og avdragsfrie i 10 år. Bankene kan omgjøre lånene til aksjer innen tre til fem år.
- Långiverne får ikke rett til å konvertere gjeld på til sammen 4,5 mrd kroner til egenkapital. Lånene gjøres om til ti-års rente og avdragsfrie lån. - Lån for 4,5 milliarder blir rentefrie i tre år.
- Kværner blir et heleid norsk selskap med hovedkontor i Norge. - Kværner kan deles opp i 8-10 deler. Morselskapet kan avvikles.