Til nå har det kostet opptil flerfoldige tusen kroner å skaffe seg Microsofts Office-pakke med programmer som Word, Excel og Powerpoint.
Men nå går Microsoft gratisalternativene OpenOffice og Google Docs i næringen og lanserer Office Web Apps.
- LES OGSÅ:
Dog kun tilgjengelig via internett, og i en mer nedstrippet versjon enn betalversjonen Office 2010.
Reklamefinansiert
Microsoft lanserte sin første Office-pakke i 1989 og den har etter hvert blitt en innbringende pengeku for selskapet. Selskapets business-divisjon hadde i regnskapsåret 2009 et salg på 19 milliarder dollar, en tredel av selskapets totale inntekter, ifølge Seattle Times.
Den reklamefinansierte nettversjonen av Office vil i løpet av våren bli tilgjengelig for mer enn en halv milliard mennesker, ifølge BBC.
– Jeg tror de gjør dette for å møte konkurransen fra Google. De ser at det er flere og flere som tilbyr denne løsningen via nettet, sier medieutvikler i NRK Eirik Solheim.
Han tror ikke reklamefinansieringen vil være avskrekkende på brukerne, men understreker at Microsoft må klare å tilby en like enkel og brukervennlig tjeneste som Google.
Microsoft hevder i pressemeldingen at Office Web Apps vil ha flere funksjoner enn erkekonkurrenten og en bedre visuell presentasjon av dokumentene.
Mer i «skyen»
Microsoft flytter altså nå kontorpakken sin ut i det som kalles «nettskyen». Det vil si at man ikke lenger er bundet av hjemme-pc-en sin for å kunne bruke programmene og ha tilgang til dokumentene sine.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Alt lagres på Microsofts servere, og du har dermed tilgang til dokumentene dine samme hvor du befinner deg i verden, såfremt du har nettilgang.
– Det er en generell endring at vi flytter mer og mer av det vi gjør til nettet og at det blir lettere tilgjengelig. Dette er noe som er kommet for å bli, og vi vil nok se at den pc-baserte og tunge Office-pakken kanskje vil bli brukt i mindre grad enn i dag, tror Solheim.
Tidligere har også programvareselskapet Adobe sluppet en nedstrippet utgave av bildebehandlingsprogrammet Photoshop i nettskyen, men Solheim tror det vil ta tid før man får fullverdige nettløsninger:
– Vi vil nok se en gradvis utrulling, men fortsatt er tekstbehandling det som er enklest på nett. Bilde- og videobehandling vil ta lengre tid siden det er snakk om større datamengder, sier Solheim.
Bedrifter på gjerdet
Også Microsoft har signalisert at de tror nettskyen har kommet for å bli. Selskapet har blant annet bygget store serverparker i Houston, Chicago, Irland for å stå rustet til å lansere fremtidige nettbaserte tjenester.
Analytiker Sarah Friar i Goldman Sachs tror likevel at proffmarkedet fortsatt vil sitte på gjerdet og forbli brukere av den tradisjonelle Office-pakken.
Hun tror mangelen på funksjoner, dårligere sikkerhet og reklamefinansiering vil sørge for at 90 prosent av Office-kundene fremdeles sørger for penger i kassa til Steve Ballmer og co.
– Men Microsoft vil etter hvert bli tvunget til å tenke gjennom forretningsmodellen sin for hvordan de skal få betalt, sier Friar til Seattle Times.