Hopp til innhold

India setter sms-tak

Indiske myndigheter setter et tak på hvor mange tekstmeldinger som kan sendes fra én mobiltelefon per dag.

Mobilbruk i India

India er verdens raskest voksende marked for bruk av mobiltelefoner. Til venstre en kvinne i Mumbai som bruker mobilen til å snakke i, mens kontorarbeideren til venstre har to mobiler som han bruker til å sende tekstmeldinger.

Foto: Indranil Mukherjee / AFP

Inder med mobiltelefon

En av de over 858 millionene mobilabonnentene i India, fotografert snakkende på gaten i Mumbai tirsdag.

Foto: INDRANIL MUKHERJEE / Afp

Under de nye reglene vil ingen kunne sende mer enn 100 tekstmeldinger per dag, skriver BBC.

Det er Telecom Regulatory Authority of India (TRAI) som har innført begrensningen på 100 tekstmeldinger per sim-kort.

Indiske mobilkunder er de siste årene blitt stadig mer bombardert med tekstmeldinger fra telemarketing-firmaer.

Prøvd å stoppe firmaene

Begrensningen på 100 teksmeldinger per dag er lagt etter at myndighetene har prøvd å stoppe telemarketing-firmaene på andre måter.

De har opprettet et register der mobilbrukere kan reservere seg mot å motta uønskede sms-er, og bøtene for de som bryter forbudet er også øket.

TRAI har også lagt ned forbud mot å sende kommersielle sms-er mellom klokken 21.00 og klokken 09.00, men meldingene har fortsatt tikket inn.

«Ifølge BBC inneholder sms-ene reklame for alt fra kredittkort til eiendommer til «slanke saunabelter for å gå ned i vekt».

Artikkelen fortsetter under bildet.

Mobilbruker i India

Mobiltelefonen har ført til en kommunikasjonsrevolusjon på den indiske landsbygda der det før har manglet infrastruktur. Her en ung indisk bonde som snakker i sin mobil med den ene hånden og holder i et lass med mangoer med den andre Gaddiannaram-markedet i Kothapet, i utkanten av millionbyen Hyderabad.

Foto: NOAH SEELAM / AFP

Verdens raskest voksende

India er verdens raskest voksende marked for mobiltjenester.

Allerede i dag er det over 858 millioner mobiltelefon-abonnementer, fordelt på rundt 600 millioner mennesker i India.

Konkurransen blant selskapene er beinhard og prisene på samtaler og sms-er rekordlave.

Mange indere har flere abonnementer,og bytter derfor til stadighet simkort i telefonene, avhengig av hvilket abonnement som har det beste tilbudet.

For eksempel kan en inder i millionbyen Mumbai bruke et sim-kort når han skal ringe langdistanse til familien hjemme i landsbyen, et annet simkort til lokalsamtaler i Mumbai, og et tredje simkort til å sende tekstmeldinger.

De ekstremt billige prisene for å sende teksmeldinger er samtidig hovedgrunnen til at mobilbrukerne blir bombardert med tekstmeldinger med reklame.

Stengte norsk sms-tjeneste

Også norske brukere har opplevd problemer knyttet opp mot indiske sms-reklamer.

Jon Fredrik Baksaas

Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas med et bilde av Indias mest berømte bygning, Taj Mahal, i bakgrunnen.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

I fjor sommer stengte mobilselskapet Aspiro sms-tjenesten «sms24hours» etter å ha mottatt gjentattte klager fra forbrukere. De klagde på å ha blitt belastet for uønskede reklamemeldinger fra fra sms-tjenesten.

Selskapet som sto bak tjenesten skyldte den gang på det tekniske personalet i India.

Telenor satser i India

Norske Telenor har i flere år hatt en stor satsing i India gjennom selskapet Uninor

Forrige søndag skrev Times of India at selskapet planlegger en emisjon på nesten 9,5 milliarder norske kroner.

Telenor eier i dag 67,25 prosent av Uninor, mens det indiske selskapet Unitech eier de resterende aksjene.