Hopp til innhold

Verdien på norske flyaksjer falt med 7,6 millioner kroner i timen

Aksjekursene på både Norwegian og SAS styrtet etter vulkanutbruddet på Island.

Siste fly fra Værnes.

Flyene er satt på bakken. Nå følger aksjekursen etter.

Foto: Tor Aage Hansen / NRK

Aksjeverdien til Norwegian Air Shuttle og SAS falt med henholdsvis 3,18 og 5,61 prosent torsdag.

Les også: Vulkanutbrudd stoppet motorene i passasjerfly
Les også: Derfor er asken farlig for fly
Les også: - Aldri opplevd lignende på 30 år

Det er et verdifall på 724,5 millioner kroner de 9,5 timene Oslo Børs var åpen for handel. Det betyr at verdien på de to selskapene falt med rundt 7,6 millioner kroner per time i børsens åpningstid.

Snudde trenden

SAS hadde det største verdifallet med en nedgang i aksjekursen på 5,61 prosent. Aksjen har imidlertid falt jevnt og trutt i lengre tid. Til nå i år har aksjeverdien falt med 27,85 prosent, og bare siste uke har kursen falt med 15,83 prosent.

Kansellerte fly

Dette er dårlig nytt for eierne i SAS og Norwegian.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix

For Norwegian markerer imidlertid dagens nedgang et brudd i trenden. For der SAS har gått rett i kjelleren, har Norwegian gått rett til værs. På ett år har verdistigningen vært på formidable 291,75 prosent.

Til nå i år har den steget med 32,17, men torsdag var det altså slutt. Fra børsen åpnet klokken 09.00 torsdag til rundt klokken 12.30 fikk aksjen det største fallet. Derfra og ut handelsdagen holdt aksjekursen seg stabil, og den sluttet ned med 3,18 prosent.

– Rammer hardt

Makroøkonom Olav Chen i Storebrand sier vulkanutbruddet er alvorlig for både Norwegian og SAS.

– Det er helt klart at det rammer flyselskapene hardt når de må sette flyene på bakken. Selv om de sparer litt på at de ikke bruker drivstoff, har de fortsatt utgifter til de ansatte, og de må sørge for passasjerene sine. Enkelte beregninger tilsier at Norwegian alene taper opp mot 10 millioner kroner per dag på dette, sier Chen til NRK.

Fly på bakken

Alle fly ble satt på bakken torsdag.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix

Han sier flystansen er spesielt alvorlig for SAS som allerede er i en alvorlig finansiell situasjon.

– Det gunstige for dem er imidlertid at staten er eier og at denne kan komme til unnsetning igjen, sier Chen.

Jobber på spreng

«Det eneste vi prioriterer nå er å få informasjon ut til passasjerene og å hjelpe passasjerene der vi kan. Det økonomiske kommer i annen rekke» skriver markedssjef Åsta Braathen i Norwegian i en epost til finansnettstedet E24 .