Hopp til innhold

Bilen fikk falsk identitet

Ketil Bøe i Sarpsborg kjørte farens firmabil som hadde startsperre og var umulig å stjele. Trodde han.

Kjetil Bøe
Foto: Rune Fredriksen / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Men da han og moren tok firmabilen til Polen, ble de utsatt for en helt ny type biltyver.

Neste gang de så bilen hadde den fått falsk identitet.

NETT-TV: Ketil Bøe forteller om tyveriet

"Umulig" å stjele

Bilen, en Volkswagen Caravelle, var parkert utenfor et varehus i Potsdam i Polen. Den var full av treleker som familien importerer fra Polen. Den hadde startsperre og skulle derfor være umulig å stjele uten riktig nøkkel.

- Men tyvene har tilegnet seg et dataprogram som gjør det mulig å forbigå startsperresystemet, sier Simen Huse ved verkstedet Simco i Sarpsborg. Her står nemlig Caravellen nå.

Illustrasjonsbilde: Stjålet Volkswagen Caravelle

Simen Huse og den stjålne Volkswagen Caravelle

Foto: NRK

- Når tyvene har tatt kontroll over startsperren, kan de oppføre seg som "gammeldagse" biltyver og koble to ledninger.

Var blitt klonebil

"Vår" Volkswagen Caravelle ble stjålet utenfor et polsk varehus. Tyvene hadde ikke bilnøkkelen. Den ble funnet igjen på grensen mellom Polen og Tyskland. Der ble den beslaglagt av politiet, og forsikringsselskapet Gjensidige hentet den hjem.

Ved hjelp av et avansert dataprogram finner Simen Huse ut mye rart. Startsperren var utkoblet. Chassisnummeret, som er bilens fødselsnummer, er byttet ut med et annet.

Bård Bøe med sin frastjålede firmabil

Foto: Rune Frediksen / NRK

Det er uhyre profesjonelt gjort. Chassisnummeret på Caravellen er byttet ut med nummeret til en annen bil av samme merke. Den er blitt en klonebil, eller en tvilling. Dermed er det vanskelig å finne ut at den er stjålet.

Spør våre eksperter om bilsvindel

Høyteknologiske tyver

Bilkriminalitet handler om mye mer enn simple tyverier. Mats Carlsson hos Lärmtjänst i Sverige etterforsker denne typen saker i nabolandet.

Han regner med at 1500 stjålne biler ruller rundt på svenske veier og tror ikke problemet stanser på norskegrensen.

- Det ville være hull i hodet å tro at Norge med sine høye bilpriser ikke er et svært fristende land for biltyver i hi-tec-klassen, sier han.

Betaling for terror

Høyres Jan Tore Sanner krever at regjeringen griper inn og instruerer toll- og veimyndigheter i å kontrollere de importerte bilene bedre.

LES OGSÅ: Rydd opp i juks og fanteri!

- Så lenge vi vet at disse bilene blir brukt til å finansiere terror, er betalingsmiddel både i menneskehandel og narkotikaomsetning, så må de ansvarlige sette ned foten, sier Jan Tore Sanner.

Spør finansministeren

- Hva vil statsråden gjøre for å sikre at det innføres en kontroll av importerte biler slik at sjansen for å lykkes med omsetning av stjålne importerte biler reduseres til et minimum?spør Jan Tore Sanner i et brev til finansminister Kristin Halvorsen.

Han ber om svar innen en uke.

Sjekk om du kjører stjålet bil