Tross 400.000 flere passasjerer og omsetningsøkning på 7 prosent gikk flyselskapet i minus andre kvartal 2010. Resultatet før skatt endte på minus 188 millioner kroner, mens nettoresultatet etter skatt ble på minus 134,4 millioner kroner.
– Resultatet for andre kvartal er, som ventet, sterkt påvirket av det stengte luftrommet tidligere i vår og den usikkerheten myndighetenes «av og på»-stenging skapte blant de reisende. Samtidig har vekterstreiken i Norge også påvirket trafikken, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
Han presenterte selv kvartalstallene på en pressekonferanse tirsdag.
- Les også:
Tapte 200 millioner
Flyselskapet har regnet ut at det tapte 100 millioner kroner direkte som følge av askeskyen fra Island. I tillegg estimeres et tap på 90 millioner kroner som følge av salg og lavere priser i månedene etter Eyjafjallajökulls utbrudd.
– Men vi er oppe igjen i vanlig marsjhøyde i dag. Vi har regnet ut at vi mistet rundt 300.000 passasjerer på asken, likevel er vi opp over 400.000 passasjerer i andre kvartal, sier Kjos.
Norwegian fraktet 3,2 millioner passasjerer i andre kvartal i år.
Kjos er ikke redd for mer aske, og om den islandske vulkanen skulle våkne til liv på ny, tror han ikke et sekund på at luftrommet vil stenges på samme måte igjen.
- Les også:
Børssmell
Norwegian-aksjen raste hele 8 prosent på Oslo Børs like etter åpning tirsdag. Handelen tok seg opp i løpet av dagen, men aksjen endte likevel ned 3,74 prosent. Kursen endte på 103 kroner.
Men Norwegian-sjefen er optimistisk, og skryter blant annet av en passasjervekst ved Oslo Lufthavn Gardermoen, tross askeskyen. I andre kvartal hadde Norwegian en passasjervekst ved flyplassen på 25 prosent sammenlignet med 2008. I samme periode var den samlede passasjernedgangen for lufthavna 13 prosent.
- Les også:
New York
Forrige uke avslørte Kjos sine planer om å børsnotere et nytt flyselskap, muligens i Stockholm. Det skal spesialisere seg på lange distanser, og i første omgang er New York og Bangkok aktuelle destinasjoner.
– Prisene vil ligge mellom 30 og 50 prosent lavere enn dagens tilbud, sier Kjos til NTB.
Planen er å starte opp med flyginger i 2011. Lavpriskonseptet vil fortsatt gjelde, men de som vil betale mer for høyere komfort, vil få lov til det.
Kjos velger selv Norwegians lavprisbilletter når han skal ut og fly. I sommer har han imidlertid ingen planer om å fly på ferie.
– Det blir å seile langs sørlandskysten og gå turer i fjellet. Jeg skulle også gjerne seilt i Lofoten, men det blir ikke i år, sier Kjos.
- Les også:
- Les også: