Norwegian Air Shuttle har det siste året flydd høyt på grunn av det interne bråket hos konkurrenten SAS Braathens.
Nå beskyldes flyselskapet for å presse underleverandører så mye på pris, at lønningene nærmer seg hva fagforeningenene kaller polsk nivå i Norge.
Finnene vil vokse
Northport, et datterselskap heleid av Finnair, skal fra 1. oktober ta over bakketjenestene på Gardermoen for Norwegian.
Northport er store på bakketjenester i Finland, hvor de leverer tjenester på 16 flyplasser. I Sverige har de vært inne på Arlanda, under navnet FinnHandling, siden 2003.
Informasjonssjef i Norwegian, Anne Grete Ellingsen. Foto: Tore Linnerud/NRK
Northport beskriver sin leveranse av bakketjenestene sine som "et nytt konsept".
Ansatte i selskapet Service Air, som nå utfører tjenester for Norwegian, får ikke tilbud om overflytting til det nye selskapet.
Klubben i Service Air frykter at bortimot 250 av 500 ansatte vil miste jobben. Det gjelder innsjekkingspersonell, operasjonspersonell og stuere.
Oppdraget for Norwegian står for vel 50 prosent av inntjeningen og virksomheten til Service Air. Ellers betjener selskapet KLM, Air France og foreløpig Finnair i tillegg til noen mindre flyselskaper samt flere charterselskaper.
Rundt 100 av de Service Air-ansatte har signalisert at de vurderer å gå rettens vei, for å kjempe om retten til å være med over til ny kontraktsinnehaver, såkalt virksomhetsoverdragelse.
- Norwegian kan på en enkel måte gi beskjed at disse tas med over til det nye selskapet. Det ønsker ikke Norwegian. Da er søksmål veien å gå, sier faglig leder Frank Malme i Luftfartens funksjonærforening.
Forretning
Informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian kaller skiftet en ren forretningsmessig sak.
- Vi har bedt om anbud fra ulike aktører i bransjen. Vi har valgt Northport, som har gitt oss det beste tilbudet, sier Ellingsen til NRK.
Informasjonsdirektøren ønsker ikke å opplyse hvor mye penger Norwegian regner med å spare på å skifte leverandør.
Rundt 80 nye stillinger på Gardermoen er utlyst.
Faglig leder Frank Malme i Luftfartens funksjonærforening. Foto: Tore Linnerud/NRK
Northport har satt ut bemanningen til bemanningsbyrået Proffice, i likhet med hva de har gjort på Arlanda i Sverige.
Proffice har for formålet opprettet et underselskap, Proffice Aviation, hvor de ansatte får sin tilknytning.
Fagforeningene i luftfarten er urolig for hva denne utviklingen betyr for ansettelsesvilkårene i luftfarten, både når det gjelder lønn og retten til fast ansettelse.
- Vi har hørt at de skal få 96 kroner timen. I tillegg skal de gi ansettelser på midlertidig basis, og lave stillingsprosenter. Det blir ikke en lønn du kan leve av i Norge, sier Malme.
Fleksibelt
På sine nettsider roser Northport modellen de har med Proffice i Sverige, og som de nå viderefører i Norge.
"Just in time" kalles det på fagspråket.
- Med fleksibelt personalsystem, kan vi tilby flyselskaper kvalitet i bakketjenestene til en konkurransedyktig pris, skriver Northport-sjef Tero Vauraste.
- På grunn av luftfartens natur, varierer behovet for personell voldsomt - avhengig av tiden på døgnet. Samarbeidet mellom Northport og Proffice gjør at faste kostnader minimeres og og personellressursene kan styres mot behovet, står det videre.
Det er i dag tre bakkeselskaper på Gardermoen; Service Air, SAS Ground Service (SGS) og Widerøe.