Kjell Inge Røkke får full kontroll over Kværner. Dermed kan trolig styreleder Harald Arnkværn (th) se frem mot en noe roligere periode. (Foto: Scanpix).
Kværner ble i natt enig med Aker Maritime om fusjon. Styreformann Harald Arnkværn la litt over klokken halv elleve frem sin presentasjon av forslaget til en helhetlig industriell og finansiell løsning for Kværner-konsernet.
– Vi måtte komme fram til en løsning, sa Arnkværn i en kommentar til løsningen for Kværner.
Storaksjonær Yukos og hovedbankforbindelsen DnB støtter avtalen, som gir Kjell Inge Røkke full kontroll over selskapet.
- Jeg er fornøyd. Dette er en basis for et sterkt Kværner. Vi har fått til en robust finansiell løsning, sa Arnkværn.
Betaler med aksjer
Avtalen går ut på slå sammen de operative delene av Aker Maritime med Kværner Oil & Gas. Det vil si at den såkalte kjernevirksomheten i Aker Maritime blir kjøpt av Kværner som betaler Aker Maritime og Kjell Inge Røkke med nyutstedte Kværner-aksjer.
Sammenslåingen gjør at Kværner unngår konkurs, og det nye selskapet vil bli en sterk aktør i olje- og gassbransjen med betydelig potensial for vekst internasjonalt, går det fram av en felles pressemelding fra de to selskapene.
Løsningen bygger i store trekk på den på det siste løsningsforslaget fra Kjell Inge Røkke og Aker Maritime, og på hovedtrekkene i den planen Yukos Oil har lagt fram tidligere. Yukos Oil støtter planen for sammenslutning av Aker og Kværner, og det samme gjør bankene og obligasjons- og sertifikateierne i Kværner, går det fram av fellesuttalelsen fra de to selskapene.
I avtalen prises Røkke-selskapet Aker Maritime til 3,6 milliarder kroner der 800 millioner kroner i gjeld er medregnet. Som betaling for oppgjøret skal Kværner utstede nye aksjer til Kjell Inge Røkkes Aker Maritime. Røkke vil etter fusjonen og tilførsel av ny kapital til Kværner i form av emisjoner, ha 50 prosent av aksjene i Kværner.
Bytteforholdet
Bytteforholdet i fusjonen mellom Aker og Kværner (verdiene av selskapene i forhold til hverandre) skal bestemmes av kursen på aksjene i den planlagte aksjeutvidelsen i Kværner, som skal tilføre selskapet ny kapital på til sammen 3,5 milliarder kroner. Det blir en rettet emisjon på 2 milliarder kroner. Aksjekursen skal fastsettes i intervallet på mellom 4 og 8 kroner gjennom såkalt book-building. Kort og enkelt sagt er dette en form for auksjon der de som vil betale mest for Kværner-aksjene i emisjonen, får tilslaget.
Dessuten skal det være en fortrinnsemisjon på 1,5 milliarder kroner for de nåværende aksjonærene, der kursen skal være den samme som i den rettede emisjonen. Nåværende aksjonærer i Kværner vil være sikret en mulighet til å opprettholde sin relative eierandeler i Kværner gjennom å tegne seg i fortrinnsemisjonen.
Gjelden
Aker Maritime har i forståelse med Kværners styre og finansielle rådgivere engasjert Carnegie, Orkla Enskilda og Pareto i forbindelse med gjennomføringen av emisjonene. Aker Maritime har forpliktet seg til å delta med 500 millioner kroner i emisjonen.
Den ene delen av Kværners gjeld på 4,5 milliarder kroner skal ikke betales tilbake før om ti år. De første fem årene skal den ikke være rentebærende, og bankene skal heller ikke ha noen rett til å omgjøre denne gjelden til aksjer i Kværner. For den andre delen av gjelden på 4 milliarder kroner utsettes tilbakebetalingen i tre år.
Den nye avtalen mellom Kværner og Aker skal legges fram for Kværners aksjonærer til endelig godkjenning på en ny ekstraordinær generalforsamling 19. desember i år.
Konkurstrussel kan mildne EU
Førsteamanuensis Olav Kolstad ved Institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo mener det forholdet at Kværner sto på randen av konkurs, kan gjøre at EU-kommisjonen lettere godtar den planlagte fusjonen.
Kolstad sier at en fusjon mellom Braathens og SAS kan
sammenlignes med det som nå skjer mellom Aker og Kværner.
Braathens er et selskap på vei ut av markedet, dvs. en
fallittbedrift, og det har klart påvirket det norske
konkurransetilsynet som har sagt ja til fusjon.
EU-kommisjonen har i lignende saker lagt seg på samme linje, opplyser Kolstad.