Hopp til innhold

Få butikker kan Forbrukerkjøpsloven

Bare fire av 30 butikkansatte kunne forskjellen på garanti og reklamasjonstid.

Olympus Mju-9000

Bare to av ti butikker ga oss rett informasjon om kompaktkameraenes reklamasjonstid.

Vi handler ofte nye klær, digitale produkter og møbler. Men svært få vet hvilke rettigheter de har som kunde.

Redd for å klage på en vare? Prøv Forbrukerrådets klageguide

Testet 30 butikker

FBI testet kunnskapen hos ansatte i 30 butikker i Oslo og Akershus. Vi stilte spørsmål om kamera, sofa og støvletter. Få kunne fortelle oss hvor lenge produktet var ment å leve.

Bare fire kunne forskjellen på reklamasjonstid og garanti. Se full oversikt nederst i artikkelen!

Jon-Andreas Lange, advokat hos Forbrukerrådet.

Jon-Andreas Lange, advokat hos Forbrukerrådet

– Reklamasjon er den retten du har etter loven til å klage på en vare som har feil. Garanti er en tilleggsrettighet som selger eller produsent gir deg. Denne rettigheten skal gi deg noe mer enn det du allerede har etter loven, forteller Jon-Andreas Lange, advokat hos Forbrukerrådet.

Et eksempel på garanti fra butikken er G-sports 100 prosent fornøyd garanti.
«Er du ikke fornøyd med varen du har kjøpt, kan du innen 14 dager bytte til annen modell innenfor samme produktgruppe - selv om du har brukt produktet.» står det på hjememsiden deres.

Fem år på kamera

Mange vet at en sofa skal vare lenge, og de fleste er klar over at reklamasjonstiden på støvletter er to år.

I Forbrukerkjøpsloven heter det at alle varer har en reklamasjonstid på to år.

Varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, har en reklamasjonstid på fem år. Digitalkamera går innunder her.

– Vi har en klar praksis på at et kompaktkamera også har fem års reklamasjonstid, sier Lange.

Bør kjenne regelverket

Kun to av ti kameraforhandlere vi var hos kjente til regelverket og informerte om at kameraene vi så på hadde fem års reklamasjonstid.

- Det er veldig uheldig at en del kunder kan gå glipp av rettigheter som de faktisk har, så dette er ikke bra bok, understreker Lange.

På Japan Photo på Byporten i Oslo kunne selger Souza Cleberson forskjellen på garanti og reklamasjonstid .

– Det er ikke vanskelig å sette seg inn i kjøpsloven. Alle selgere burde gjøre det, for det er en del av servicen, sier han.

Hold deg oppdatert

Dersom du skal klage på en vare og er usikker på hvor lang reklamasjonstid du har, finner du informasjon om dette på Forbrukerrådets sider.

Har du kjøpt en vare som i følge loven har lenger reklamasjonsrett enn butikken mener varen har, kan du printe ut loven og ta den med når du skal klage på varen.

Enkelte butikker mener en støvlett bare er ment å vare i ett år. Men, så lenge ikke feilen skyldes slitasje, har du krav på å få den reparert i inntil to år mot fremvising av kvittering.

HER ER BUTIKKENE VI SJEKKET,
OG SVARET ANSATTE GA:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Sofa

En sofa har alltid fem års reklamasjonstid.

Foto: NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Panasonic Lumix TZ7

Kompaktkamera har fem års reklamasjonstid.

Rosa støvletter

Støvletter har to års reklamasjonstid.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

TV og radio

Kikertvannet er en vegansk eggehvite som kan brukes i desserter

Sjekk hva du kan lage istedenfor

Datingappene selger deg drømmen om kjærlighet. Men de tjener penger på at forblir singel og ensom.