Vi handler ofte nye klær, digitale produkter og møbler. Men svært få vet hvilke rettigheter de har som kunde.
Redd for å klage på en vare?
Prøv Forbrukerrådets klageguide
Testet 30 butikker
FBI testet kunnskapen hos ansatte i 30 butikker i Oslo og Akershus. Vi stilte spørsmål om kamera, sofa og støvletter. Få kunne fortelle oss hvor lenge produktet var ment å leve.
Bare fire kunne forskjellen på reklamasjonstid og garanti. Se full oversikt nederst i artikkelen!
Jon-Andreas Lange, advokat hos Forbrukerrådet
– Reklamasjon er den retten du har etter loven til å klage på en vare som har feil. Garanti er en tilleggsrettighet som selger eller produsent gir deg. Denne rettigheten skal gi deg noe mer enn det du allerede har etter loven, forteller Jon-Andreas Lange, advokat hos Forbrukerrådet.
Et eksempel på garanti fra butikken er G-sports 100 prosent fornøyd garanti. «Er du ikke fornøyd med varen du har kjøpt, kan du innen 14 dager bytte til annen modell innenfor samme produktgruppe - selv om du har brukt produktet.» står det på hjememsiden deres.
Fem år på kamera
Mange vet at en sofa skal vare lenge, og de fleste er klar over at reklamasjonstiden på støvletter er to år.
I
Forbrukerkjøpsloven
heter det at alle varer har en reklamasjonstid på to år.
Varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, har en reklamasjonstid på fem år. Digitalkamera går innunder her.
– Vi har en klar praksis på at et kompaktkamera også har fem års reklamasjonstid, sier Lange.
Bør kjenne regelverket
Kun to av ti kameraforhandlere vi var hos kjente til regelverket og informerte om at kameraene vi så på hadde fem års reklamasjonstid.
- Det er veldig uheldig at en del kunder kan gå glipp av rettigheter som de faktisk har, så dette er ikke bra bok, understreker Lange.
På Japan Photo på Byporten i Oslo kunne selger Souza Cleberson forskjellen på
garanti og reklamasjonstid
.
– Det er ikke vanskelig å sette seg inn i kjøpsloven. Alle selgere burde gjøre det, for det er en del av servicen, sier han.
Hold deg oppdatert
Dersom du skal klage på en vare og er usikker på hvor lang reklamasjonstid du har, finner du informasjon om dette på Forbrukerrådets sider.
Har du kjøpt en vare som i følge loven har lenger reklamasjonsrett enn butikken mener varen har, kan du printe ut loven og ta den med når du skal klage på varen.
Enkelte butikker mener en støvlett bare er ment å vare i ett år. Men, så lenge ikke feilen skyldes slitasje, har du krav på å få den reparert i inntil to år mot fremvising av kvittering.
HER ER BUTIKKENE VI SJEKKET, OG SVARET ANSATTE GA:
MØBLER
A-møbler, Oslo 5 års reklamasjon. Ingen garanti på møblene. Garanti er noe fabrikanten gir. Sier ikke noe om at det er noe ekstra utover forbrukerkjøpsloven.
Skeidar, Oslo 5 års reklamasjon. 5 års garanti. Det er egentlig ingen forskjell på garantien og reklamasjonstiden.
Fagmøbler, Oslo 5 års reklamasjon. Det er litt vanskelig å forklare forskjellen på reklamasjonstid og garanti, det er ikke store forskjellen på det.
Bolia, Oslo 5 års reklamasjonstid. 5 års garanti. Det er ikke noe forskjell på garanti og reklamasjonstid, det er det samme egentlig.
Hilmers Hus, Oslo 2 års reklamasjonstid. 10 års garanti. Garanti er noe leverandøren gir, som skal være bedre enn reklamasjonen.
Tannum møbler, Oslo 5 års reklamasjon. Ingen garanti. Kan ikke forskjellen på dem.
Living, Lørenskog 5 års reklamasjon. Har garanti på fjærene. Kan forskjellen på garanti og reklamasjon.
IKEA, Oslo Førstemann i sofaavdelingen kunne ingenting og sendte oss til kundeservice. Har egne 10 og 25 års garantier. Skjønte ikke helt spørsmålet om reklamasjonstid. Sier at alle IKEA varer har 2 års reklamasjon. Kunne ikke forskjellen på garanti og reklamasjon. Blander begrepene.
Hødnebø, Lørenskog Kan ikke svare på noe annet enn at møblene er ment å vare i mange år. Lover å ringe i morgen, men gjør det først to dager senere. (Jeg hadde slått av telefonen, men fikk sms). «Livstidsgaranti på skroget og fem år på puter».
Room, Oslo 5 års reklamasjon. Ingen garanti. Det er ingen forskjell på garanti og reklamasjonstid.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
En sofa har alltid fem års reklamasjonstid.
Foto: NRK
KAMERA
Siba, Oslo Har 5 års reklamasjon ”men det er veldig vanskelig”. Garanti på to år. Vet at garantien er noe produsenten gir, men sier ikke at det er noe ekstra.
Japan Photo, Oslo 5 års reklamasjon, refererer til loven. Ett års garanti. Kan forskjellen på garanti og reklamasjon.
Space World, Oslo Usikker på reklamasjonstiden. Prøver å sjekke, men finner det ikke ut. Tror det er 3 år. Har garanti på 2 år. Kan forskjell på garanti og reklamasjon, men altså ikke at reklamasjon er fem år.
Expert, Oslo Sier reklamasjonstiden er 3 år. Garanti på 2 år. Uklart svar på forskjell på garanti og reklamasjon.
Foto og rammebutikken, Oslo Reklamasjonsfrist 2 år. 2 års garanti. Ingen forskjell på garanti.
Clas Ohlson, Oslo 2 års reklamasjon. 2 års garanti. Ingen forskjell på garanti og reklamasjon.
Foto Knudsen, Oslo 2 års reklamasjon (men den kan være lenger også, kommer an på….) 2 års garanti. Reklamasjon het garanti før. Er det samme.
Elkjøp, Oslo 2 års reklamasjon. 1 års garanti. Garantien er fra leverandøren, mens reklamasjonen er fra kjøpsloven.
Foto Video, Oslo Førstemann kunne ikke så mye og henviste til serviceavdelingen. 5 års reklamasjon. 1 års garanti. Kunne forskjellen på garanti og reklamasjon.
Lefdal, Oslo 2 års reklamasjon. 1 års garanti. Kan ikke forskjellen.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Kompaktkamera har fem års reklamasjonstid.
STØVLETTER
Gunerius Sko, Oslo Garanti og reklamasjon i 2 år. Ingen forskjell på garanti og reklamasjon.
Økonomisko, Oslo Ingen spesiell tid på reklamasjon. Ingen garanti. Ingen forskjell.
Din Sko, Oslo 1 års reklamasjonstid. 1 års garanti. Reklamasjon og garanti er det samme.
Roma Calzature, Oslo 2 års reklamasjon og garanti. Reklamasjon og garanti er det samme.
Walkabout, Oslo 2 års reklamasjon. 2 års garanti. Ingen forskjell på garanti og reklamasjon.
Grændsens skotøimagazin, Oslo 2 års reklamasjonsfris og garanti. Reklamasjon og garanti er det samme.
Grensen Eurosko, Oslo 2 års reklamasjon og garanti. Reklamasjon og garanti er det samme.
Bianco, Oslo 2 års reklamasjonstid. Ingen garanti. Vet ikke forskjellen på garanti og reklamasjon.
Skopunkten, Oslo 2 års reklamasjon. Ingen garanti. Vet ikke forskjellen på garanti og reklamasjon.
Skoringen, Oslo 2 års reklamasjon. Ingen garanti. Vet ikke forskjellen på garanti og reklamasjon.
Støvletter har to års reklamasjonstid.
Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX