Tre av fire hvitevarer som var utstilt i 60 norske butikker hadde korrekt energimerking. Det er det beste resultatet på flere år, viser NVEs butikkontroll.
Men fortsatt er det mange butikker som merker varene sine feil. Og noen av produktene har ingen merking i det hele tatt. Da risikerer du å kjøpe hvitevarer som bruker mer strøm enn du kanskje tror.
Euronics beste kjede
Butikkene som er kontrollert befinner seg i Nordland, Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag, Telemark og Oslo.
Blant kjedebutikkene har Euronics det beste resultatet med 86,5 prosent korrekt merkede produkter.
Lefdal kom dårligst ut med kun 61,8 prosent feilfri merking.
Levanger gjorde det best blant de kommunene der minst to butikker er kontrollert, mens Fauske endte som den dårligste kommunen.
- Se resultatet fra alle de 60 butikkene her:
– Skuffende
Produkter med en grønn pil bruker minst energi, med klasse A+++ som den beste. Merkingen skal også informere om blant annet lydnivå. Dette eksempelet gjelder kjøleskap.
– At store og dominerende aktører som for eksempel Lefdal Storo bare har 21 prosent korrekt merkede produkter, er skuffende, sier Birger Bergesen.
Han er leder for energibruksseksjonen i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
Kun 37 av de 178 hvitevarene som var utstilt hos Lefdal Storo var korrekt merket da NVE kom på besøk.
I flesteparten av dem lå energimerket bortgjemt inne i produktet. Kravet er at det skal være korrekt utformet og plassert lett synlig på utsiden.
Lettere å handle energivennlig
Energimerkingen er en obligatorisk ordning for alle europeiske butikker som selger hvitevarer og annen elektronikk.
Merket skal gjøre det enkelt for deg som kunde å velge produkter som sparer energi (og penger) og dermed miljøet.
I bare fem av de 60 butikkene var samtlige utstilte hvitevarer korrekt merket med emblemet godt synlig på utsiden.
Til sammen var 6431 produkter utstilt i de 60 butikkene da kontrollørene meldte sin ankomst.
- LES OGSÅ:
Skuffet og overrasket
– Dette var et svært skuffende resultat. Her er det snakk om enkle rutiner som butikkene våre skal gjennomføre hver dag, sier direktør Trond Samuelsen i Lefdal Elektromarked til NRK.no.
Han er overrasket over at Lefdal kommer såpass dårlig ut, fordi tidligere undersøkelser har vist det motsatte.
– Det er ingen tvil om at kundene blir stadig mer opptatt av både energiforbruk og produktenes levetid. Vi ser en klar økning i salget av de mest energivennlige produktene. Nå har vi innskjerpet rutinene og rettet opp merkingen i alle butikkene våre, sier Samuelsen.
Tv-apparater neste
I EU
Denne gangen kontrollerte NVE kun at energimerkene var riktig plassert på utsiden av hvitevarene.
– Det er en mer omfattende prosess å sjekke om bokstavkodene stemmer med virkeligheten. Da må vi ta apparatene inn på laboratorium, forteller NVEs seniorrådgiver Kirsti Hind Fagerlund.
– De gangene vi har gjort dette, viser det seg at omtrent 10 prosent av de kontrollerte hvitevarene hadde feilaktige bokstavkoder, sier hun til NRK.no.