Hopp til innhold

– For lett å svindle med faktura

Han skulle betale en regning på 25.000 kroner i nettbanken, men pengene ble overført til en svindler. Bedre sikkerhet i nettbankene kunne forhindret dette, mener Forbrukerrådet.

Arvid Georg Top fikk uønsket besøk i postkassa

Svindler manipulerte kontonummer på en regning i Arvid Georg Tops postkasse. Det kostet ham dyrt.

Foto: NRK

Arvid Georg Top fra Skien stusset over at han fikk purring noen uker etter at han hadde betalt en regning i nettbanken.

Etterhvert forsto han at uvedkommende hadde vært i postkassen og byttet ut elektrofirmaets kontonummer med sitt eget.

– Det er svært ubehagelig å vite at en svindler nærmest har stått på trappen til huset vårt, sier Top til NRK.

Pengene har han måttet se langt etter, fordi svindleren ikke kan gjøre opp for seg.

Banken fraskriver seg ansvar

Aud-Helen Rasmussen

Ikke vårt ansvar, mener informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen i DNB.

Foto: Stig B. Fiksdal / DNB

Top er kunde i DNB, og mener at nettbanken burde fange opp at kontonummeret ikke stemte overens med navn og adresse på giroen.

Han mener banken må ta på seg ansvaret, noe DNB er helt uenig i.

– Personopplysningsloven hindrer oss i dag å kjøre samsvarskontroll mellom kontonummer og navn i nettbanken. Derfor har vi KID-numre som et effektivt våpen for denne type svindel, sier Aud-Helen Rasmussen, informasjonssjef i DNB.

– Her har det vært et innbrudd i Tops postkasse. Det er selvfølgelig en fortvilet situasjon, men vi har ikke mulighet til å hindre dette, sier Rasmussen til NRK, og sender kunden videre til Politiet.

Gjelder alle banker

Jan Digranes, direktør i bank og kapitalmarkedsavdelingen i Finansnæringens Fellesorganisasjon er enig.

– Så lenge dette er svindel som har skjedd utenfor nettbanken, kan ikke bankene ta på seg ansvaret, sier han til NRK.

– Vi er svært opptatt av å redusere mulighetene for svindel i nettbankene. Dette gjør vi først og fremst gjennom de kontroll- og sikkerhetstiltakene som allerede ligger i systemene. I tillegg vil et enda tettere samarbeid mellom politiet og bankene kunne bidra til at saker med kriminelle stoppes raskere, sier Digranes.

I og med at dette defineres som et innbrudd, skulle man kanskje tro at forsikringen dekker det tapte beløpet.

Men NRK sjekket med forsikringsselskapene, og fant ut at det ikke finnes ordninger som dekker denne type svindel.

– For slapp holdning

Jorge Jensen, underdirektør i Forbrukerrådet

Bankenes ansvar, mener fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

Foto: Johan B. Sættem

– Dette er for lettvint argumentasjon fra banken, mener Jorge B. Jensen, Forbrukerrådets fagdirektør i finans.

– Det er ikke første gang slik svindel har skjedd, og det er ingen tvil om at bankene har et systemansvar. De bør finne løsninger på slike sikkerhetsglipper, sier han.

Forbrukerrådet har tidligere foreslått et obligatorisk KID-nummersystem for høye beløp.

– KID-nummer og kontonummer henger sammen. Hvis dette systemet hadde vært på plass, kunne en slik type svindel vært unngått, sier Jensen.

Hvordan unngå kontosvindel?

Det finnes tiltak du kan sette i verk selv for å unngå å havne i samme situasjon som Arvid Georg Top.

Nettbank

Forbrukerrådet etterlyser et obligatorisk KID-nummersystem for høye beløp.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

Dette er tipsene fra bankene og Forbrukerrådet:

  • Vær oppmerksom på giroer uten KID-nummer. Siden bankene ikke har et slikt obligatorisk system på plass, kan du selv be om KID-nummer på enkeltregninger. Da vil du få varsel om det er noe som ikke stemmer.
  • Be om e-faktura. Da slipper giroen veien om postkassen.
  • Få håndverkere m.fl. til å ta med betalingsterminal.
  • Lås postkassen.

LES OGSÅ:
Dette betyr betalingsanmerkningene

TV og radio

Kikertvannet er en vegansk eggehvite som kan brukes i desserter

Sjekk hva du kan lage istedenfor

Datingappene selger deg drømmen om kjærlighet. Men de tjener penger på at forblir singel og ensom.