Hopp til innhold

Norwegian-fly kan bli stående på bakken fra mandag

Fredag møter pilotene i Norwegian ledelsen til tvungen mekling. Hvis partene ikke blir enige før fristen går ut ved midnatt, natt til mandag, kan 600 piloter bli tatt ut i streik.

Fredag møter pilotene i Norwegian ledelsen til tvungen mekling. Hvis partene ikke blir enige før fristen går ut ved midnatt, natt til mandag, kan 600 piloter bli tatt ut i streik.

Norwegian-fly kan bli stående på bakken fra mandag

Fristen går ut ved midnatt natt til mandag. Hvis ikke partene kommer til enighet, vil fly kunne bli satt på bakken ved lufthavnene i Stavanger, Bergen, Trondheim og Arlanda i Stockholm og Kastrup i København.

Totalt er det snakk om 600 piloter som blir tatt ut av drift dersom man ikke blir enig om tariffavtaler og vilkår.

– Vi forventer en løsning og stiller med åpent sinn. Så får vi se, sier forhandlingsleder i Norwegian, Thore Halvorsen, til NRK.

Lite kontakt etter sammenbrudd

Det har vært lite kontakt mellom partene etter at forhandlingene brøt sammen.

– Jeg skal ikke ty til adjektiver om hva jeg mener om det, men tar bare til etterretning at vi er uenig, sier han.

Han er også klar på at han håper løsningen man til slutt lander på, også setter en demper på det fremtidige konfliktnivået mellom fagforening og ledelse i flyselskapet.

– Et målene i meklingen er å komme ut med en mer robust løsning. Ingen er tjent med konflikter, sier Halvorsen.

Norwegian ønsker ikke å kommentere striden før helgens meklingsrunde, men selskapets informasjonssjef Lasse Sandaker skriver i en epost at selskapets mål er å komme til en enighet som gjør at de ansatte og passasjerene ikke blir berørt.

Ifølge Fafo-forsker Kristine Nergaard kan forhandlingene mellom pilotene og ledelsen i Norwegian bli svært vanskelige.

– Handler om prinsipper

- Her står det ikke om kroner og ører, men om prinsipper, sier FAFO-forsker Kristine Neergaard. Hun forklarer hvorfor forhandlingene mellom pilotene og ledelsen i Norwegian kan bli vanskelige.

Forsker Kristine Neergard om mulig streik i Norwegian

– Her står det ikke mellom kroner og øre, men prinsipper. Og da blir tradisjonelt forhandlingene mye mer vanskelig, sier Nergaard til NRK.

Sentralt står internasjonaliseringen av arbeidsmarkedet for piloter. De siste dagene har det vært mye fokus på arbeidsvilkårene for Norwegians kabinansatte fra Thailand.

– Det er blitt stadig mer vanlig å bruke piloter fra andre land og baser, men her ønsker man da å ha fast ansatte på de nordiske destinasjonene. Man har en felles avtale for Norge, Sverige og Danmark, og den ser det ut til at selskapet ønsker å komme seg ut av. Så det er en del strid rundt dette.

– Er dette urimelige krav?

– Det er vanskelig å si, en hver fagforeningsansatt er opptatt av å beskytte sine medlemmes interesse, men her går en del krav på piloter fra utlandet, at man ønsker at disse skal omfattes av gode avtaler, sier forskeren.

Fagforeningene kjenner dessuten ekstra på presset fra lavprisselskapene fra utlandet, noe som utfordrer de etablerte betingelsene.

– Man har hatt mye konflikter også i SAS. Det er snakk om sterke fagforeninger som har vært vant til gode betingelser, og som nå føles press på dette fra lavprisselskaper fra utlandet, de møter internasjonal konkurranse og nye eierstrategier.

AKTUELT NÅ