Øyvind Berget har vært uheldig hele tre ganger. To av gangene ble én og samme sykkel borte.
– Jeg våknet av en alarm på en app på mobilen. Det var GPS-senderen i sykkelen som varslet om at sykkelen var i bevegelse, forklarer han. – Da jeg kom ned for å sjekke var sykkelen borte, men jeg kunne peile den på appen på mobilen.
Det førte til at Øyvind fant igjen sykkelen sin et annet sted i Oslo, men da var sykkelen forsvarlig låst fast med en annen lås.
Han kontaktet politiet som rykket ut, men de klarte ikke å få opp låsen.
– Det endte med at brann- og redningsetaten kom og klippet låsen med en hydraulisk saks, en slik som de klipper i bilvrak med, forklarer han.
Rekord i anmeldelser og utbetalinger
Det er nemlig de dyreste og mest attraktive syklene som stjeles. Dyre elsykler og de lange lastesyklene er tyvenes favoritter denne vinteren.
– Så langt i vinter er vi oppe i utbetalinger på 12 millioner kroner, sier skadeforebygger i Fremtind forsikring, Therese Hofstad-Nielsen.
– Det vi ser i sakene som kommer inn til oss er at det er de dyre syklene som er populære å stjele.
– Lastesyklene stjeles det stadig flere av og dette er sykler som er populære for frakt, men også til å ha med barn i, forklarer hun. – Mange familier bruker denne type sykler som en bil nummer to.
Syklene fraktes ut av landet
Politiet vet godt hvor de stjålne dyre og ettertraktede syklene havner.
– Vi mistenker at disse syklene skal omsettes på det svarte markedet og tas ut av landet, sier politiinspektør Eirik Skøyeneie i Oslopolitiet.
– Vi har flere eksempler på at det kommer mobile vinningskriminelle fra utlandet med hensikt å stjele dyre sykler i Norge, sier han.
– Vi vil anta at de selges med profitt i utlandet og at det er årsaken til at de kommer hit for å stjele, forklarer han.
Politiet har hatt en jevn stigning i antallet anmeldte sykkeltyverier fra 4620 i 2016 til toppåret i 2020 med 6630, bare i Oslo.
I fjor gikk det litt ned, men det skyldes av vi syklet litt mindre på grunn av pandemien og hjemmekontor.
Daglig meldes sykkeltyverier
– Nå i vintermånedene får vi inn i snitt 5–10 saker i uka, og det er først og fremst kostbare sykler som blir stjålet, forteller pressesjef i Storebrand forsikring, Synnøve Halkjelsvik.
– Mange bruker syklene sine også på vinteren og sykkeltyverier er generelt et økende problem, og er ofte en del av større organisert kriminalitet, sier hun.
– Erstatningene etter sykkeltyverier var på rekordhøye 129 millioner kroner i fjor. Det viser tall fra forsikringsselskapene som samlet er rapportert inn til oss sier kommunikasjonssjef i Finans Norge, Stine Neverdal.
– Erstatningene etter sykkeltyveri er til sammenligning høyere enn erstatningene for biltyverier, og vi frykter dessverre at trenden fortsetter i år, sier hun.
Nye steder for tyverier
Nå er det ikke lenge bare i kjellerboder eller i folks oppkjørsler og garasjer syklene steles fra. Det er en økende trend at syklene forsvinner fra arbeidsplasser eller i bysentra og ved kollektivknutepunkter.
– Det stjeles utvilsomt mest i de store byene der Oslo er i en klasse for seg med Bergen som en god nummer to, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Tryg forsikring, Torbjørn Brandeggen.
– Som regel er det i eller nær bysentrum, og ofte i tilknytning til parkering ved store arbeidsplasser eller offentlige virksomheter, utdanningsinstitusjoner samt til dels kjøpesentre, forklarer han.
– Tidvis har vi mange tyverier ved universiteter og høyskoler for eksempel, men tyveritallene går i bølgedaler. Jo dårligere vær, jo mindre tyverier er et godt eksempel, avslutter han.