Opp mot 45 prosent av kostnadene i flyselskapet Norwegian består av regninger for flybensin.
En oljepris i fritt fall gjør at også drivstoffprisene faller kraftig, og Norwegian sparer enorme beløp.
– Alle flyselskaper liker lav oljepris, men jeg er ikke sikker på at det er så bra for Norge, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.
Dagens priser på kommersiell flybensin er under en tredjedel av gjennomsnittsprisen i 2014.
Foto: Johan Nilsson / TT / NTB scanpixAnalysesjef Jacob Pedersen i danske Sydbank sier at hvis oljeprisen holder seg på dagens nivåer vil det innebære at konkurrenten SAS halverer sine drivstoffkostnader med dagens valutakurs.
Ifølge tall NRK har innhentet fra en aktør i markedet har prisen for flydrivstoff (Platts PCCH) falt fra et snittnivå på 908 dollar i 2014, via 526 dollar i snitt i 2015 til en notering på 289 dollar 18. januar i år.
– Enorme besparelser
Pedersen har regnet ut at SAS kan spare 1 milliard kroner inneværende regnskapsår sammenlignet med det han tidligere hadde i sine analyser.
– Det er ingen tvil om det vil innebære enorme besparelser for Norwegian også, spørsmålet er hvor mye vil gi videre til kundene, sier han.
TIl NRK anslår Norwegian at dersom oljeprisen holder seg rundt 30 dollar fatet, tilsier det at drivstoffregningen blir en tredel av hva den var i 2014.
Norwegian sikrer vanligvis en mindre andel av sine drivstoffpriser gjennom terminkontrakter, og en fallende oljepris slår vanligvis derfor raskere inn i regnskapene enn hos konkurrenten.
Vil ikke svare på om han setter ned prisene
Men om Norwegian vil gi besparelsen videre til kundene eller putte pengene i egen lomme, får vi ikke svar på.
Bjørn Kjos svarer slik på spørsmålet om kundene også kan se frem til å glede seg over oljeprisreduksjonen i form av lavere billettpriser.
– Det som er viktig er å få opp mer konkurranse. Det er de samme som flyr, og så jekker de alle sammen prisene oppover. Jo mer konkurranse jo billigere blir det, svarer Kjos.
Jacob Pedersen i Sydbank sier at det britiske flyselskapet BA har sagt at 85 prosent av reduksjonen i drivstoffprisen skal tilfalle kundene i form av billigere billetter.
Tviler på lav oljepris lenge
– Man kan tenke seg at flyselskapene vil holde igjen på prisreduksjoner etter mange magre år. Men noen vil også bruke denne muligheten til å vokse, og sette ned prisene, sier han.
Bildet for Norwegian er likevel ikke bare rosenrødt, når det gjelder nordmenns reiselyst til utlandet. Årsaken er at den svekkede norske kronen gjør det dyrere å reise utenlands.