Hopp til innhold

Åpen for bilistbetaling av jernbane

Regjeringen legger til grunn at bompenger fra bilistene kan finansiere jernbaneutbygging. Løsningen blir vurdert i Trøndelag, og nå ber samferdselsministeren om råd.

Tog, vei og bomstasjon

I Oslo, som i Trøndelag, går jernbanelinje og vei tildels side om side.

Foto: Scanpix

Bompenger skal være en brukerfinansiering av den veien, tunellen eller broen som bilisten som betaler, faktisk kjører på. Det har vært prinsippet for de mange utskjelte bompengeprosjektene så langt i Norge.

Når det foreslås at bilistene skal betale for toglinjen ved siden av veien, er det helt nytt.

Erik Lahnstein

Sstatssekretær i Samferdselsdepartementet, Erik Lahnstein.

Foto: Gunnar Sakshaug / NRK

– Regjeringen har på ingen måte tatt stilling til om dette er noe tiltak vi vil gå inn for. Det vi gjør nå er å skaffe oss et best mulig grunnlag for nettopp å gjøre den vurderingen, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Erik Lahnstein.

I et notat fra departementet til Vegdirektoratet, heter det at «Departementet legger til grunn at bompenger i bypakker kan brukes til jernbane på samme forutsetninger og måte som for trikk, bybane og T-bane. Slik bruk vil være i samsvar med etablert praksis.»

– Landeveisrøveri

Det mener definitivt ikke Frps samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud.

– Dette er landeveisrøveri i stort monn. Det betyr at prinsippet om at bompenger skal gå til den veien bilistene kjører på, blir kastet på søppeldynga, sier Hoksrud og legger til:

– Sånn som jeg ser det, så viser dette at det ikke finnes grenser for hva noen mener bilistene skal betale for. Det er jo ikke riktig at de som kjører på veien skal betale for den andre infrastrukturen i tillegg. Det er jo helt hårreisende, sier en hoderystende Hoksrud.

Må ta prinsipiell stilling

Hver dag kjører tusenvis av biler og vogntog den sterkt trafikkerte E6 mellom Trondheim, Stjørdal og Steinkjer.

Bård Hoksrud

Frps samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Veien binder to fylker sammen og er allerede for dårlig sett i lys av trafikkmengden. Det mener Statens Vegvesen. Jernbanen går store deler av traséen side om side. Også her trengs oppgraderinger.

Med disse utbyggingene samtidig og på samme sted, er det forslått bompengefinansiering av hele prosjektet. Departementet må derfor ta stilling til det prinsipielle i saken.

– Helt hårreisende

Hoksrud frykter Trøndelag bare blir en brekkstang for noe langt større, og at bilistene skal måtte betale for flere store jernbaneprosjekt i fremtiden. For eksempel det storstilte Intercity-triangelet på Østlandet.

– Det er jo ikke riktig at de som kjører på veien skal betale for den andre infrastrukturen i tillegg. Det er jo helt hårreisende, sier en hoderystende Hoksrud.

Departementet skriver at: «Alternativ bruk av bompenger til investeringer i bane kan i prinsippet også være mulig for strekningsvise investeringer i transportkorridorer. Men som det går fram av KVU for Trondheim-Steinkjer kan dette være i ytterkant av gjeldende forvaltningspraksis. Departementet ber Vegdirektoratet utrede denne problemstillingen nærmere i samarbeid med Jernbaneverket (...) innen 15. oktober 2012.»

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger