Hopp til innhold

Bompenger + tog = mindre biltrafikk

Bompenger kombinert med jernbaneutbygging vil gi stor nedgang i biltrafikken på E6, hevder Naturvernforbundet.

Bomstasjon

Vista Analyse konkluderer på oppdrag fra Naturvernforbundet med at bompenger i kombinasjon med jernbaneutbygging vil gi langt større nedgang i trafikken på E6

Foto: Rainer Prang / NRK

Bompenger i kombinasjon med jernbaneutbygging vil gi langt større nedgang i trafikken på E6 gjennom Østfold enn om man bygger ut jernbanen uten bruk av bompenger.

Det viser beregninger foretatt av Vista Analyse på oppdrag fra Naturvernforbundet.

– Gir et tydelig budskap

Resultatene er entydige, ifølge fagleder i Naturvernforbundet, Holger Schlaupitz.

– Analysene gir et veldig klart og tydelig budskap. Hvis du bare bygger ut jernbanen og ikke gjør det dyrere å kjøre bil, blir det ikke veldig stor nedgang i biltrafikken sier han.

– Men hvis du kombinerer jernbaneutbygging med å gjøre det litt dyrere å kjøre bil, blir reduksjonen i biltrafikken tre ganger større enn om du bare bygger ut jernbanen, Schlaupitz.

Politisk vanskelig

Han påpeker at dette vil styrke miljøgevinsten fra den planlagte intercity-utviklingen på Østlandet.

Han medgir at økte bilbrukskostnader kanskje kan oppfattes som politisk vanskelig å få innført, men understreker at det ikke er lagt til grunn en sterk økning i bomavgiftene. Det er snakk om 50 øre per kilometer per person.

– Når vi i tillegg tenker på at nye dobbeltspor vil revolusjonere togtilbud, med langt flere avganger, kortere reisetider og mer pålitelige tog, burde mulighetene for å øke bilbrukskostnadene absolutt være innen rekkevidde. Dette må også ses i lys av målet i regjeringens klimamelding, som sier at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange, fortsetter Schlaupitz.

– Det er ikke aktuell politikk

Olav Moe

Naturvernforbundet hevder at bompenger i kombinasjon med jernbaneutbygging vil gi langt større nedgang i trafikken på E6 gjennom Østfold enn om man bygger ut jernbanen uten bruk av bompenger.

Foto: Østfold fylkeskommune

Leder av samferdselskomiteen i Østfold fylkeskommune Olav Moe fra Kristelig Folkeparti sier hans parti er imot en ren kryssfinansiering, men medgir at analysen fra Vista Analyse er interessant.

– Det er helt klart at det er en besnærende tanke at en marginal prising av biltrafikken kan gi en så stor reduksjon og da til fordel for jernbane. Per dato er det slik at dette ikke er aktuell politikk i Østfold fylkesting, men dette er et tema som er til vurdering i flere partier, og vi må se den prosessen an før vi kan si sikkert hva utfallet vil bli, sier Moe.