– Uheldig rolleblanding for VM-sjef

Fornøyde publikummere gir VM-sjefen kjempebonus. Samtidig ber T-banen, der VM-sjefen er nestleder i styret, vanlige reisende slippe VM-publikum foran i køen.

Åsne Havnelid

VM-sjef Åsne Havnelid er lovet en solid bonus dersom blant annet publikum er fornøyd med VM.

Foto: Thomassen, Christian / SCANPIX

VM-sjef Åsne Havnelid får mer enn én million kroner i lønn for jobben som leder for folkefesten i Holmenkollen.

Hun kan også innkassere nesten en halv million kroner i bonus dersom styret er fornøyd med henne.

Ifølge VG er blant annet publikumstilfredsheten en av forutsetningene for utbetalingen av bonusen.

– Sammenblanding og feit bonus

Elizabeth Hartmann

Elizabeth Hartmann.

Foto: Sveinung Bråthen

Kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Hartmann mener Havnelid burde ha skjønt at det er uheldig å sitte som nestleder i en bedrift som spiller en avgjørende rolle for publikums opplevelse av VM.

– Hun har vært veldig forsiktig med å kritisere Ruter etter skandalen på lørdag, sier Hartmann, som mener det ikke bør være i tvil om hvilken hatt VM-sjefen har på når hun uttaler seg.

– Særlig med tanke på at hun er lovet en feit bonus dersom publikum er fornøyd. 500.000 er mye penger, sier Hartmann.

Kaos på T-banen

På mesterskapets første helgedag, lørdag 26, så det svart ut for publikums tilfredshet. Da hadde mange tilskuere store problemer med å ta seg til Holmenkollen.

Årsaken var blant annet kø og kaos på T-banen i Oslo.

Kaos Oslo-VM

Folk med billetter til Marits Bjørgen gulløp ble stående igjen på perrongen i Oslo sentrum.

Foto: Håvard G. Hagen

Flere stasjoner var stappfulle av mennesker, og mange gikk glipp av Marit Bjørgens gull på 15-kilometeren.

VM-sjefen var kjapt ute og beklaget at mange fikk problemer.

Havnelid lovet å ta grep for å gjøre situasjonen bedre for VM-publikumet, men den skarpe offentlige kritikken mot selskapene som hadde ansvaret for kaoset uteble.

– Må vise dugnadsånd på T-banen

Etter en trang start med t-banekaos har kollektivtrafikken til VM-arenaen i Holmenkollen bedret seg betraktelig.

Blant annet etter en kampanje fra Ruter og Oslo T-banedrift AS, der Havnelid er nestleder i styret, der man ber vanlige reisende være fleksible.

Selskapene ber folk om å ha dugnadsånd og la VM-publikum få forrang på T-banen, til tross for at det betyr at «vanlige» passasjerer da kanskje kommer for sent på jobb.

Kaos Oslo-VM

Kollen-publikummet stod tettere enn sild i tønne på t-banen opp mot Holmenkollen lørdag.

Foto: Håvard G. Hagen

På sine nettsider skriver Oslo T-banedrift at befolkningen må beregne ekstra reisetid.

«Har du fleksitidsordning, kan det være lurt å forskyve arbeidstiden, for å unngå de travleste trafikktoppene», skriver selskapet til Havnelid.

Søndag sa Havnelid til NRK at hun fornøyd med hvordan transport- og køsystemet fungerte, og at de sammen med Ruter skal diskutere hvem som skal få refusjon.

Den offentlige kritikken av Ruter og Oslo T-banedrift AS fra arrangørens side var nær usynlig.

Åsne Havnelid har ikke villet svare på spørsmål om saken, men henviser til styreleder for Ski-VM 2011 AS, Svein Aaser.

Han sier det på ingen måte har sammenheng med at Havnelid er nestleder i Oslo T-banedrift AS.

– Ingen sammenheng med bonus

Han avviser også at kritikken har vært mild.

Svein Aaser er styreleder for ski-VM i Oslo

Svein Aaser

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

– Men vi har valgt å ta kritikken i de sporene der det er mest effektivt. Det er internt, sier Aaser til NRK.

Styrelederen for VM mener sammenkoblingen mellom fraværet av offentlig kritikk av T-banen, kampanjen om å la VM-publikum gå foran på banen på bekostning av vanlige passasjerer og Havnelids bonus er «uten rot i virkeligheten».

– Jeg kan ikke skjønne at det har noe som helst med bonusen hennes å gjøre. Hun har jobbet med VM i Oslo i fire år og fire måneder, og bonusen avgjøres av en samlet vurdering av innsatsen i hele denne perioden. Den vurderingen skal vi gjøre når mesterskapet er avsluttet, sier Aaser.

– Er du enig i påstanden om at avgjørelsen som tas like etter VM kommer til å være sterkt påvirket av et Kollen-publikum som er kjempefornøyd også med transporten til og fra arrangementet?

Jo... Det er klart at stemningen fra mesterskapet kommer til å spille inn, men vurderingen gjøres ut fra arbeidet som er lagt ned over litt mer enn fire år. Det går på alt fra planlegging til gjennomføring, sier Aaser.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger