Hopp til innhold

Fugleelskere ber minister stanse byggingen av storflyplass

Norsk Ornitologforening har skrevet brev til miljøvernminister Bård Vegard Solhjell der de ber om at byggingen av en ny storflyplass i Lofoten stanses.

Myrsnipe og Gimsøy

TRUES AV STORFLYPLASS: Myrsnipe, sangsvane og lappspurv er noen av fugleartene som trues av en ny storflyplass i Lofoten.

Foto: Faksimile

Bakgrunnen for bekymringsmeldingen fra Norsk Ornitologforening er at Avinor vil bygge en ny storflyplass i Gimsøymyrene naturreservat, som ligger i Vågan kommune i Nordland.

Området der flyplassen er ønsket bygget, er hekkeområde for sangsvaner, myrsnipe og lappspurv og er beskyttet under det sterkeste naturvernet i Norge.

– En elendig løsning

– Bygging av en ny flyplass på Gimsøy vil være en elendig løsning, som rett og slett ikke kan aksepteres, sier generalsekretær i NOF, Kjetil A. Solbakken.

I brevet til miljøvernministeren argumenterer han, sammen med lokallagslederen i Lofoten NOF, med at Gimsøya innehar Lofotens største myrområde og at myrene har vært under spesielt oppsyn siden 1985 på grunn av de mange fugleartene som hekker her.

Unikt i Nord-Norge

Naturreservatet er også viktig for trekkfugler og rovfugler som hekker i nærheten av myrområdet, som havørn, vandrefalk og jaktfalk.

Kjetil Aadne Solbakken, generalsekretær Norsk Ornitologisk Forening

BER MILJØVERNMINISTEREN GRIPE INN: Kjetil Aadne Solbakken, generalsekretær i Norsk Ornitologforening, ber miljøvernministeren stanse storflyplassen.

Foto: Magne Myklebust

– Et av regjeringas målsettinger for NTP-arbeidet er å «bidra til å redusere tapet av biologisk mangfold». Nedbyggingen av et naturreservat må anses som helt uforenelig med, og som et grovt brudd på denne målsettingen, heter det i brevet.

Foreningen mener at å miste myrområdene vil være et tap for hele landsdelen, og at Lofoten vil bli mindre attraktiv for både reisende, innbyggere og naturfotografer hvis det særegne landskapet erstattes med en storflyplass.

– Det er ingen tvil om at ødeleggelse av dette området vil medføre tap av biologisk mangfold som det ikke finnes maken til i Nord-Norge.

Avinor mener det er behov for storflyplass

Det er i forslaget til Nasjonal Transportplan for 2014-2023 at Avinor foreslår å legge ned småflyplassene i Svolvær og på Leknes, og heller etablere en storflyplass på Gimsøya.

Grunnlaget for Avinors anbefalinger er analyser av terrengforhold, økonomiske konsekvenser og beregninger av trafikkgrunnlaget i årene framover.

En av grunnene til at de ser behovet for en storflyplass er at framtidens flytyper ikke vil kunne lande på rullebanene til mange av dagens småflyplasser.

Regjeringen avgjør

Men området hvor Avinor ønsker å bygge flyplassen er beskyttet under det sterkeste naturvernet i Norge.

Hvis regjeringen opphever vernet vil dette bli første gang i norgeshistorien.

– Det har vært mindre justeringer av ormråder, mindre saker. Men aldri total oppheving av et verneområde, forklarte seniorrådgiver i Miljøverndepartementet, Ingunn Iversen til NRK.no tidligere i år.

Framtidens flyplasstruktur skal behandles av Stortinget til våren.

Sangsvane i Borgundgavlen i Ålesund

KAN FÅ HEKKEPLASSEN RASERT: Sangsvanene er blant fugleartene som hekker i det truede naturreservatet.

Foto: Adrian Dyrhaug Grande