Det er vanleg med stor pågang til arbeids-og velferdsetatens kundetelefon på nyåret. Men denne uka har telefonstormen ført til altfor lang ventetid, sier direktør for service-tjenestene, Jørn Torbergsen.
- De lengste har vel venta 7-8 minuttar slik vi kan lese det av statistikkene i dag.
Hva synes du om en slik ventetid?
- Det er jo langt over det vi ønsker at det skal være, og det beklager vi selvsagt, sier Torbergsen.
Spørsmål om skattekort og utbetalinger
Åtte minutters ventetid for å få hjelp på 815-nummeret til NAV koster penger, særlig for dem som ringer fra mobil. I tillegg kommer frustrasjonen over ikke å få hjelp for den som har spørsmål om trygd, sosialhjelp eller arbeid.
De to første hverdagene i år har tilsammen godt over tre tusen nordlendinger ringt inn til NAV, og spørsmålene står i kø etter jule-og nyttårhelga.
- Veldig mange av telefonene dreier seg om skattekort, utbetalinger, når kommer utbetalingene og hvor mye de får utbetalt, sier Torbergsen.
Lang ventetid også før jul
For NAV er åtte minutters ventetid på 815-nummeret altfor lenge.
De har sjøl ei målsetting om at 70 prosent av dem som ringer skal få hjelp i løpet av 30 sekunder.
Også de siste månedene før jul venta folk for lenge, omlag halvparten fikk ikke hjelpa i i løpet av et halvt minutt.
Nå ber Torbergsen folk om å bruke nettet mer:
- Hvis det er lang ventetid på telefon, så går det an å bruke nettet, nav.no. Og det går også an å prøve å unngå å ringe når det er størst trykk, som er mellom 1100 og 1300, sier Torbergsen.