Hopp til innhold

Selfangstinspektør følte seg truet

Inspektøren turte ikke melde fra til myndighetene om kritikkverdige forhold på selfangstskuta «M/S Kvitungen».

Kvitungen

FØLTE SEG TRUET OMBORD: Den kvinnelige inspektøren skal ifølge rapporten Dagbladet har publisert, ha følt seg truet av selfangerne ombord i MS Kvitungen (arkivfoto).

Foto: NRK

Ifølge dagbladet.no skal ikke den kvinnelige inspektøren fra fiskeridirektoratet ha turt å melde fra om uaktsom skyting og kritikkverdige forhold ombord i selfangstskuta.

Årsaken skal ha vært at at hun følte det var en svært trykket stemning ombord, hvor hun som fiskerimyndighet ikke fikk gehør. Blant annet skal mannskapet ha satt opp skilt hvor det stod inspektørfri sone og at deler av båten kun var for autorisert personell.

Kunne ikke melde fra

Men inspektøren turte ikke å melde fra til fiskerimyndighetene, fordi eneste måte var å ta kontakt via VHF, et radiosamband som er åpent, hvor både mannskap og kaptein ville fått med seg hva som ble rapportert.

Det var i april og mai i fjor at inspektøren var med «M/S Kvitungen» på et seks uker langt tokt ved Vestisen utenfor Grønland.

Skytekåte fangstmenn

Inspektøren skal ifølge rapporten som Dagbladet har lagt ut, gjentatte ganger kontaktet skipperen ombord for å diskutere kvaliteten på skyting av sel.

Inspektøren skal allerede etter første dag ha påpekt at en av skytterne skjøt uaktsomt og at dette skal ha utsatt dyrene for unødige lidelser.

Hun skal da ha prøvd å diskutere med kapteinen ombord hva som kunne blir gjort for å bedre kvailteten på skytingen til en av fangstmennene ombord. Til det skal hun ha fått som svar fra skipperen:

«Det var jo første fangstdagen, han må jo få skyte seg inn.» og «Du må jo forstå at han var skytekåt.»

Forstår ikke kritikken

Skipperen om bord, Karl Angelsen (59) som er fra Bøstad i Lofoten, sier til Dagbladet at han ikke kjenner seg igjen i beskrivelsene i rapporten.

Han har over 30 år bak seg som selfanger, og nå kan han ha seilt sitt siste tokt. Både skipperen og de tre skytterne som var med på toktet er satt på land av selskapet Polardrift AS som driver «M/S Kvitungen».

Både Rederiet og Angelsen kan bli straffet for brudd på dyrevernloven og for å ha brutt forskriftene om selfangst. Fiskeridirektoratet vurderer også om rederiet skal fratas konsesjonen på selfangst.

– Rapporten gir inntrykk av at det skal ha vært krig om bord. Det kjenner jeg meg ikke igjen i, sier Angelsen til Dagbladet.