– Som følge av det fine været har det vært veldig mange oppdrag, forteller skipsfører Kai Jensen på Redningsskøyta Bergesen d.y. til NTB.
Sommeren som nå er på hell, har vært travel for redningsskøytene langs norskekysten. Båtfolket trekker ut i skjærgården når solen skinner. Men for noen blir idyllen til mareritt.
Overtent på minutter
– Båtene er som regel overtent når vi kommer. Det handler om minutter. Folk hopper i sjøen, sier Jensen.
Skipsføreren har jobbet i skjærgården siden 1976. Han forteller at båter som begynner å brenne, som regel blir totalskadd.
– Det handler om å redde liv. Når det er gjort, må vi passe på at brannen ikke sprer seg. Hvis båten ligger i havn, eller driver mot kratt og busker på land, er det spredningsfare, sier Jensen.
Dårlig vedlikehold
Det er mange årsaker til at det begynner å brenne i fritidsbåter. Men for å redusere brannfaren er godt vedlikehold og rent motorrom en god start:
– Manglende vedlikehold og manglende rengjøring, som skadde ledninger og oljesøl, kan føre til brann, forteller Jensen.
Samtidig er det livsviktig å ha slukkeutstyr om bord, og utstyret må sjekkes jevnlig:
– Et brannslukningsapparat som ligger tre vintre i båten, kan gå fra å inneholde slukkepulver til en størknet klump, sier Jensen.
Over 65 branner i fjor
I fjor var det 67 branner i fritidsbåter langs norskekysten, viser tall NTB har hentet inn fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). DSB har foreløpig ikke utarbeidet statistikk for 2014.
Redningsskøytene har så langt i år rykket ut til 54 branner, men skøytene blir ikke tilkalt til alle brannene som bryter ut.
Til tross for den travle sommeren, har skipsfører Jensen gode ord om båtfolket:
– Vi må huske at den norske fritidsbåtparken er veldig stor. De aller fleste norske båteiere er flinke og ansvarlige, sier Kai Jensen.