Hopp til innhold

– De utførte et meget farlig arbeid

I dag blir mannskapene som var med på søkene etter det norske Hercules-flyet som styrtet i Kebnekaise hedret i Kiruna. – De måtte lete på Sveriges mest utilgjengelige plass.

Leteaksjon etter Hercules-flyet Siv, i Kebnekaise-området, Nord-Sverige.

Helt siden 15. mars har svenske letemannskaper arbeidet i de svært ugjestmilde områdene hvor flyet styrtet. Først for å lete etter de norske offisere og deretter for å finne de såkalte svarte boksene.

Foto: Christian Nørstebø / Forsvarets forum. / Forsvarets Forum

Det er ni måneder sider Hercules-flyet «Siv» styrtet og fem norske offiserer omkom under øvelsen «Cold Response».

Helt siden 15. mars har svenske letemannskaper arbeidet i de svært ugjestmilde områdene hvor flyet styrtet. Først for å lete etter de norske offiserer og deretter for å finne de såkalte svarte boksene.

Håkan Alselind

Håkan Alselind.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

Arbeidet ble utført under vanskelig og til dels svært farlige forhold.

– Både de svenske og norske mannskapene ville finne sine kamerater. De dro ut i alle døgnets tider, i mørket og i snøstorm. De var nære ved å utløse snøskred og å havne utfor stup. Det var et meget farlig arbeid som ble gjennomført, sier områdesjef Håkan Alselind ved politiet i nordre Lappland til NRK.

250 personer deltar

Og derfor skal de hylles i dag.

Seremonien blir arrangert på Folkets Hus i Kiruna. Det er ventet omkring 250 personer.

– Det vil være mannskaper både fra politi, forsvar, fjellredningstjenesten og sivile. Vi har kalt inn alle i Sveriges som var involvert i søket, forteller Alselind.

– Dette gjør vi for å rette oppmerksomheten mot den enormt gode jobben som ble gjort, fortsetter han.

(artikkelen fortsetter under)

Leteaksjon etter Hercules-flyet Siv, i Kebnekaise-området, Nord-Sverige.

Det var i dette ugjestmilde området i Kebnekaisemassivet at det norske Hercules-flyet styrtet.

Foto: Christian Nørstebø / Forsvarets Forum

– Kaotisk i starten

Alselind forklarer NRK hvordan de første døgnene var etter at «Siv» ble meldt savnet torsdag 15. mars.

– I starten var det ganske kaotisk. Vi fikk bare beskjed om at et fly var forsvunnet og området hvor det kunne være borte var veldig stort, husker han.

I løpet av den første natta ble søket konsentrert vest for Kiruna i Kebnekaisemassivet.

– I de to første dagene var det søk etter overlevde, og det var ikke før på lørdag det ble konstatert at flyet hadde krasjet, forteller Alselind.

– Sveriges mest utilgjengelige område

Som hell i uhell hadde det svenske forsvaret allerede en øvelse i området. Dermed var det allerede et 30-talls offiserer med fjellredningserfaring klar til tjeneste. I tillegg ble alt tilgjengelig mannskap i Norrbotten kalt inn.

– Men det var ikke bare forsvar og politiet som deltok. Jeg tror vi er oppe i 25 forskjellige myndigheter som har deltatt, sier områdesjefen.

De norske offiserene ble etter hvert funnet omkommet. Deretter begynte jobbe med å rydde vrakrestene og søket etter de såkalte svarte boksene. Arbeidet har hele tiden vært krevende.

– Den største utfordringen var at de måtte lete på Sveriges mest utilgjengelige plass. Det var på vestre siden av Kebnekaise og det var ekstremt dårlig vær.

Endelig svar på nyåret

Det er mye takket være den enorme innsatsen at den svenske Havarikommisjonen på nyåret kan legge fram sin endelige rapport om hva som gikk galt da «Siv» styrtet på vei fra Evenes til Kiruna.

Laboratoriet i England som har jobbet med elementer fra Hercules-flyet, har klart å hente ut data fra de svarte boksene.

Nå vil informasjonen forhåpentligvis gi svar på hvorfor flyet havarerte tidligere i år.

– Analysearbeidet er i gang, og endelig rapport skal være klar i februar neste år, forteller leder av den svenske havarikommisjonen, Agne Widholm.

Minneseremoni i Kiruna etter Hercules-ulykken

Seremonien blir arrangert på Folkets Hus i Kiruna. Det er ventet omkring 250 personer.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK