Hopp til innhold

– Hadde vi ikke greid å overmanne han hadde ingen av oss vært i live i dag

Odd Eriksen ble kåret til Årets Nordlending og Årets navn for ti år siden. – Jeg tenker ikke så ofte på det som skjedde. Men det berører meg følelelsesmessig.

Odd Eriksen i sykesenga etter Kato Air-dramaet

I SYKEHUSSENGA: Det var stor pågang fra media etter dramatikken ombord i Kato Air-flyet for ti år siden. Her intervjuet Odd Eriksen på sykehuset av NRK like etter hendelsen.

Foto: NRK

I dag, 29. september er det ti år siden en mann gikk amok med øks ombord i et Kato Air-flyet som var på tur mellom Narvik og Bodø.

Ombord var to flygere og seks passasjerer. På mirakuløst vis overlevde alle.

Stuper mot bakken

En av dem som bidro sterkest til utfallet var daværende fyleksråd for samferdsel i Nordland, Odd Eriksen. Han styrtet fram i flyet og greide etterhvert, sammen med medpassasjer Trond Frantzen, å få kontroll over mannen. De to pilotene greide å få kontroll over flyet i siste liten.

– Jeg tenker ikke så ofte på det nå. Men jeg har jo erkjent at hadde vi ikke greid å overmanne denne fyren så ville ingen av oss vært i livet i dag, sier Odd Eriksen til NRK.no.

Øks fra Kato-Air-dramaet

Øksa som ble brukt av kapreren. han fikk 15 års fensgel og er snart ferdig med å sone.

Foto: NRK

29. september 2004:

Det er seks passasjerer og to flygere ombord i Kato Airs flight 605 fra Narvik til Bodø. Tilsynelatende er alt normalt denne formiddagen i september.

Blant passasjerene er også Brahim Bouteraa fra Algerie. Han har nettopp fått endelig avslag på sin søknad om opphold i Norge. Vel halvveis i flyturen, når flyet nærmer seg Bodø, reiser han seg opp og går framover mot cockpit. Det er ingen dør mellom pilotene og passasjerene på denne flymaskinen.

Mannen har ei øks i handa. Først slår han kapteinen med den butte enden på øksa, og deretter styrmannen med egga på øksa. Samtidig som han slår griper han fatt i stikka slik at flyet stuper mot bakken.

I siste liten greier to av passasjerene å overmanne kapreren.

Mange følelser

Odd Eriksen

Odd Eriksen

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Og det er mange følelser som rører seg hos dem som opplevde dramaet i lufta.

– Det er jo både takknemlighet og ydmykhet jeg kjenner når jeg tenker på det.

Du er glad for at du reagerte så resolutt som du gjorde?

– Ja, aboslutt. Det var ikke mange metrene mellom flyet og bakken da flygerne fikk kontroll over flyet. Så vi snakker jo om tiende dels sekunder.

Hvordan er det i ettertid å tenke på det?

– Nei, det er vanskleig å bruke de rette ordene . Mne det er jo litt fasinerende å tenke på at man var så nær å omkomme i ei flyulykke. Også er jeg jo takknemlig for at jeg overlevde og fikk fortsette livet. Fikk være med på reisen videre.

Tenkte på familien

Cockpiten i Kato Air-flyet

COCKPITEN: Slik så det ut der flygerne satt etter økesedramaet ombord i Kato Air-flyet.

Foto: Kriminalteknisk, politiet i Bodø.

Da dramatikken sto på ombord i Kato Air-flyet var det mange tanker som raste gjennom hodet.

– Det jeg husker sterkest er det bildene som passerte gjennom hodet mitt. For jeg var på mange måter sikker på at vi ikke ville overleve. Det var familien, ungene, hun jeg var gift med, det jeg hadde vært med på. Det var mye som suste gjennom hodet på noen få sekunder.

Hvordan greide du å opptre så rasjonelt da det gjaldt som mest?

– Ikke så lett å svare på. Det jeg vet er at det ville aldri ha gått bra om vi ikke hadde vært så god til å jobbe i lag. Og den lærdommen kan overføres til anmdre stiausjoner. Man jobber best når man jobber i lag, det er det som gir resutlater, sier den tidligere framtredende arbeiderpartipolitikeren i Nordland.

Blir tiårsdagen for hendelsen spesiell, tror du?

– Når jeg nå blir minnet på hendelsen så er det klart den berører meg. Følelesesmessig er det takknemlighet og glede over å være i livet jeg kjenner. Og også det at jeg bidro til at andre er i livet gjør godt å tenke på, sier en av heltene fra dramaet på Kato Air-flyet, Odd Eriksen.