Hopp til innhold

Elevene: – Lærerne må forstå at skole er mer enn pugging

– Send lærerne på etterutdanning, og få dem til å forstå at skole er mer enn pugging. Da vil det bli mindre juksing, mener påtroppende leder Andreas Borud i Elevorganisasjonen.

Tentamen i videregående sko9le

TENTAMEN: Faktakunnskap er fortsatt viktig i den norske skolen. Det åpner for juks, mener mange elever.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Tenk om legen eller tannlegen din har jukset seg igjennom utdanningen sin? Og hun har ikke det ringeste peiling på hva hun driver med.....Tenk litt på det, skriver en av debattantene på juksesaken «Slik lurer hun lærerne trill rundt» på NRK.no søndag.

Og en legestudent innrømmer at også de framtidige legene er ivrige juksere.

Andreas Borud, leder i Elevorganisasjonen

VIL HA MINDRE PUGGING: - Elevene må få større mulighet til å resonnere seg fram til kunnskap istedenfor å pugge, mener leder Andreas Borud i Elevorganisasjonen.

Foto: FOTO: ALEKSANDER ANDERSEN

– Studerer selv medisin, og kan ikke si annet enn at det foregår hårreisende mye juks, iallefall ved dette fakultetet. Graden og omfanget varierer riktignok, men man kan vel trygt påstå at godt over 50 prosent av studentene jukser regelmessig, skriver han i kommentarfeltet.

– Må en kulturendring til

I den uformelle avstemmingen på NRK.no svarer seks av ti at de har jukset på prøver og eksamener.

– På nettavstemminger kan folk kan stemme flere ganger, så det er ikke sikkert tallet er så høyt i virkeligheten. Men det gir en pekepinn, sier påtroppende leder i Elevorganisasjonen Andreas Borud.

Han synes det blir feil å rette pekefingeren bare mot elevene.

– Dersom vi skal få slutt på juksingen må det en kulturendring til i skolen. Læreren må snakke mye om juksing med elevene, og finne en enighet rundt hva man definerer som juks og hvorfor det ikke er akseptabelt. Når elever jukser kan det være et signal om at de ikke har lært det de skal. Da er det noe galt med undervisningen, mener Borud.

– Send lærerne på kurs

Og for å få bedre undersvisning vil han sende lærerne på etterutdanning.

– Det blir dyrt, men vi har ikke råd til å la være. Skole er mer enn pugging. I dag har karakterene altfor mye å si. Lærerne må lære elevene gode teknikker for læring, få dem til å resonnere istedenfor å pugge, mener han.

Og dette slås fast i lærerplanen Kunnskapsløftet, ifølge elevlederen.

– Reformen ble vedtatt i 2006, men den er ikke skikkelig implementert ennå. I Kunnskapsløftet legges det opp til at elevene skal få større mulighet til å bevise sine ferdigheter gjennom å resonnere, sier Andreas Borud.

Det er nemlig blitt svært vanlig blant rike "pappagutter og pappajenter" på BI at de ved hjemmeeksamener og lignende prosjektarbeider, så slipper studenten å "jobbe", for hele besvarelsene blir bare kjøpt inn og gjort av andre. På den måten kan de rike studentene sove seg gjennom studiene og likevel få topp karakterer..

Jonassen

– Slutt med faktaprøver, få elevene til å resonnere

Flere av lærerne som har deltatt i nettdebatten i NRK er enig med elevlederen. Noen av dem er allerede i gang med å utfordre elevene på nye måter.

– Oppgaver som involverer resonnering er mye bedre (og mer pedagogisk nyttig) enn 20 faktaspørsmål. Sistnevnte (gjerne som flervalgsprøve) er populær blant mange lærere fordi de er raske å rette. Mulighetene for å jukse er imidlertid helt overveldende, skriver «Haavard».

Juks er noe vi skaper fordi vi krever at mennesker skal fordøye kunnskap på tidspunkt de ikke bryr seg om å lære språk og matte, men helst alt annet. La disse barn og unge voksne få gjøre noe spesifikt og dypt i fagene hvis de vil. Hvis de vil sette seg mer inn i første verdenskrig, så bør de få lov til å bruke lang tid på dette og ikke nødvendigvis lære om andre verdenskrig neste dag.

Morten H

Læreren har også brukt «juks» som metode i undervisninga.

– Jeg ber elevene å lage en kjempebra (håndskrevet) jukselapp på et A4-ark som de kan bruke på en prøve. Da lærer de samtidig stoffet, skriver han.

– Unngå bullshit-fag

Mange elever det er selve skolesystemet som tvinger fram jukset.

– Skulen er for teoretisk ja, og legg opp til juks. Dersom det hadde vore fag for både praktisk og teoretisk flinke elevar, hadde ikkje nokon måtta jukse, skiver Ma, og får følge av flere:

– La elever velge fag de trives med, og ikke ha obligatoriske bullshit-fag. Skolen er for akademisk. Juks er praktikerens vei gjennom det mest teoretiske. Alle er ikke like, og skolesystemet burde legges til rette for alle, og ikke bare for lesehestene med totalt konsentrasjon, skriver en annen.

Hvis fokuset hadde gått over til prinsipper og forståelse heller enn "rene fakta" som kan tas fra læreboken ville nok færre ha jukset.

Innlegg på juksedebatten
Innlevering av mobiler skal forhindre juks på tentamen

Innlevering av mobiler skal forhindre juks på tentamen ved bodin videregående skole sist uke.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

– Still større krav til lærerne

Nylig kom Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) med flere innspill til hvordan kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) og regjeringen skal få en bedre skole i Norge. Et viktig poeng OECD påpeker er at det må stilles mye strengere krav til lærerjobben og utdanningen må være på masternivå.

– Dette viser at Elevorganisasjonen har et poeng, sier Andreas Borud.

Prøver og eksamener er et misforstått og utdatert system som aldri har fungert etter hensikten, og som ødelegger både undervisningen og læringen.

Vismannen

Til alle som hater lærerne: DE ER DER FOR Å HJELPE DERE! ikke kast det bort!

Hva mener du? Er det lærerne sin skyld at elevene jukser?