- Det blir jo dyrere og det tar jo kanskje bort flyets konkurransekraft overfor bil og buss, sier Lagarhus.
Det er dyrt å drifte de regionale småflyplassene med dagens skjerpede sikkerhetskrav. Faktisk koster det så mye at det på sikt kan føre til nedlegger av flyruter og i verste fall småflyplasser.
Ønsker svar
Nå etterlyser luftfartsdirektøren klarere tilbakemelding fra politikerne om hva de egentlig ønsker med kortbaneflyplassene.
I dag har han nemlig to transportplaner å forholde seg til.
Og de to planene harmonerer ikke.
- Vi har en transportplan som sier at vi skal opprettholde de høye kravene som finnes på storflyplassene i Europa. Og så er det en ny transportplan som sier at vi skal sørge for at vi ikke får så sterke krav at folk blir tvunget på veien, sier luftfartsdirektøren.
Nye krav
Luftfartsdirektøren ønsker nå å få statsråden og regjeringen på banen. Og spørsmålet er om man skal ha like strenge sikkerhetskrav på kortbanenettet i Norge som ved de store internasjonale flyplassene rundt om i Europa, eller skal kravene senkes slik at luftfarten prismessig klarer å konkurrere med bil, buss og annen transport.
Ifølge luftfartsdirektøren er det ikke opp til han å ta valget. Men han medgir at man allerede er i gang med å se om kravene kan senkes uten at det går utover sikkerheten.
Ja, dette blir gjort etter seriøse vurderinger og det foregår nå en risikoanalyse i regi av norske Veritas for å se om vi kan jenke på noen av kravene, sier Lagarhus.