Hopp til innhold

Driftsresultatet for Widerøe mer enn halvert – konsernsjef varsler tiltak

Torghatten omsatte for første gang for mer enn 10 milliarder. Men konsernsjefen er ikke fornøyd med utviklingen for Widerøe.

Widerøe 190 E-2

Widerøes nye jetfly Embraer 190 E-2, her avbildet på Flesland lufthavn.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Transportkonsernet Torghatten kan vise til et veldig godt fjorår. For første gang passerte de hele 10 milliarder i omsetning.

Det er gjort store investeringer og transport på både buss og ferge skjer flere steder mer miljøvennlig enn før.

Men det er ett punkt konsernsjef Brynjar Forbergskog ikke er helt fornøyd, og det er på flytransport.

Overfor NRK konstaterer han at resultatet for Widerøe ikke er tilfredsstillende.

– Der vi sliter mest er innenfor fly, sier Forbergskog.

Driftsresultatet har gått tilbake

Det var i 2013 trafikkgiganten fra Nordland kjøpte Widerøe.

Brynjar Forbergskog

Konsernsjef Brynjar Forbergskog er totalt sett fornøyd med fjoråret, og sier han forventer at omsetningen i år vil passere 11 milliarder.

Foto: Hildegunn Tjøsvoll / Avisa Nordland

Men høye drivstoffpriser og et høyt avgiftsnivå på luftfarten i Norge har gjort det vanskelig å få den ønskede inntjeningen i senere år.

Kort fortalt satt Widerøe igjen med et driftsresultat på 106,2 millioner.

Dermed er resultatet mer enn halvert fra de 237,3 millionene selskapet hadde i 2017, skriver E24.

I 2016 hadde Widerøe et driftsresultat på 377 millioner. På to år er driftsresultatet redusert med 72 prosent, ifølge nettstedet (se flere tall i faktaboks).

– For dårlig regularitet

Forbergskog sier til NRK at rammebetingelsene for å fly korte strekninger med små fly i Norge har svekket seg betydelig i perioden 2016 til 2018.

– Fra 2015 har avgiftene til staten økt med 200 millioner per år. Spesielt har innføringen av en passasjeravgift i 2016 og andre offentlige avgifter redusert både etterspørselen, tilbudet og lønnsomheten.

Forbergskog sier videre at Widerøe også har hatt for dårlig regularitet.

– Vi skal bli bedre på drift, og få opp regulariteten, og iverksetter tiltak, sier Forbergskog, som håper på politisk drahjelp i år.

– Verdens tøffeste bransje

Førsteamanuensis Espen Andersen ved BI sier at passasjeravgiften er av mindre betydning. Det sentrale er prisene på drivstoff.

– Flybransjen er verdens tøffeste. Det er mange faktorer som spiller inn og det er små marginer. Mye kan endre seg fra det ene året til det andre.

Espen Andersen intervjues av reportere Helle Fjelldalen og Paal Wergeland på sitt kontor på BI i Nydalen

Førsteamanuensis Espen Andersen ved BI.

Foto: Gunhild Hjermundrud / NRK

Widerøe har fått levert og satt i drift tre nye 114-seters miljøvennlige jetfly fra Embraer. Disse flyene er satt inn i nye ruter både innenlands- og utenlands, og Andersen sier han er spent på hvordan denne satsingen vil slå an.

– Med disse flyene kan Widerøe sette inn fly på ruter konkurrentene ikke flyr. Det skal heller ikke så mye til for å fylle opp disse flyene.

Transportforsker Gisle Solvoll sier til NRK at Embraer-flyene markerer en ny strategi for flyselskapet der det satses mer på kommersielle ruter og lengre ruter.

Og legger til at man nok i nær framtid kan forvente kutt i de minst lønnsomme rutene.

– Sviktende etterspørsel er en del av bildet. Et privat selskap kan ikke drive med aktiviteter de taper penger på, sier Solvoll.

  • NRK har vært i kontakt med Widerøe, som ikke ønsker å kommentere regnskapstall eller regularitet nå fordi flyselskapets tall ikke er styrebehandlet enda.