Hopp til innhold

Vogntog måtte bråbremse for å unngå å kjøre på 500 rein

Salting på E6 over Saltfjellet lokker store reinflokker ut i veibanen for å spise veisalt. – Dette er livsfarlig. Et vogntog måtte bråbremse med låste hjul for ikke å dose rett inn i 500 rein. Det var et skremmende syn, sier bilist.

Rein på Saltfjellet. Slikker salt på E6

TIRSDAG MORGEN: Veisalting gjør at reinen trekker ut i veibanen for å spise salt.

Foto: Benny Sætermo

Når norske veier saltes for å gi bilistene bedre veigrep, legger man samtidig reinsdyrmat i veibanen. Bilister som den siste uka har kjørt over Saltfjellet har ikke unngått og sett store mengder rein i nærheten av veibanen.

– Livsfarlig tiltak

Da Benny Sætermo kom kjørende nordover tirsdag morgen sto flere hundre dyr og spiste salt midt i veien. Han reagerer på at Mesta har startet opp med salting over fjellet.

– Ingen må forsøke å hevde at salting av E6 over Saltfjellet er et trafikksikkerhetstiltak. Tvert imot er det et livsfarlig tiltak som for det første har forvandlet fantastisk vinterføre til slapseføre, sier han til NRK.no.

Vogntog måtte bråbremse

Rein på Saltfjellet. Slikker salt på E6

Flere hundre rein oppholdt seg i veibanen på Saltfjellet tirsdag morgen.

Foto: Benny Sætermo

I tillegg har saltingen lokket til seg store reinflokker som oppholder seg i og ved veibanen.

– Dette skaper også livsfarlige situasjoner, sier Benny Sætermo.

Han ble vitne til et vogntog måtte bråbremse med låste hjul for ikke å kjøre rett inn i 5–600 rein.

– Det var et skremmende syn, og jeg er glad jeg ikke kom noen minutter før, sier han til NRK.no.

Også fjellrev spiser salt

Olof-Anders Kuhmunen, som er reineier på Saltfjellet sier veisalting er et stort problem. Saltet inneholder nemlig næringsrike mineraler som reinsdyrene er svært glade i å spise.

– På denne årstida trenger alle dyr salt. Jeg har observert fjellrev på E6 som forsyner seg av veisalt, sier han til NRK.no.

Så langt har han ikke opplevd at dyr har blitt påkjørt av biler.

Kvir seg til vinteren

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Bilistene er flinke til å ta hensyn. Men nå har vi hatt en periode med klart og fint vær. Nå skal vinden øke på og vi får mer sludd og snø. Da øker faren for reinpåkjørsler. Det betyr ikke bare død og skadet rein, men også at menneskers liv og helse er i fare, sier Kuhmunen til NRK.no.

Han legger ikke skjul på at han gruer seg til vinteren som kommer.

– Det henger over meg som en mare. Når snøen legger seg, starter reinpåkjørslene, sier Kuhmunen.

– Mange utforkjøringer

Veisalting

Siste vintersesong ble det i alt brukt 201.000 tonn salt på norske veier.

Foto: Espen Øyen

De siste årene har stadig flere reinsdyr blitt påkjørt i fylkene i Nord-Norge, i takt med den økte bruken av veisalt. Statens vegvesen sier de er klar over problemet, og at de forsøker å begrense saltbruken – nettopp på grunn av dette fenomenet.

Seksjonsleder Marianne Eilertsen i Statens vegvesen i Nordland avviser at det er saltet på E6 over Saltfjellet.

– Nettopp for å komme reineierne i møte har vi fått utviklet en helt spesiell sand som vi bruker istedenfor salt på Saltfjellet. Men jeg ser bildene, og kan ikke utelukke om det finnes salt i sandblandingen, sier hun til NRK.no.

Distriktsveisjef Kjell Skjerve i Statens vegvesen i Nordland sier at årsaken til at det har blitt saltet på mange veisterkninger i i Nordland er de mange utforkjøringene i fylket den siste tida.

– Nattefrosten har gitt svært glatte veier, og da er salting svært effektivt, sier han til NRK.no.

Nordlendinger må leve med veisalting i overskuelig framtid. Underskriftskampanjer og Facebook-grupper mot veisalting hjelper ikke.

Distriktsvegsjefen mener folk nordpå trenger tid før de venner seg til saltinga:

– Sørpå har de salta veiene i 40 år, og vi er klar over at nordlendingene må bruke litt tid på å venne seg til det, sier Kjell Skjerve.

HVA SYNES DU OM VEISALTING? SI DIN MENING HER!