Norske musikkeksperter: - Forstår ikke Nobel-bookingene

Norske musikkeksperter lar seg ikke imponere av artistutvalget til Nobelkonserten. De mener arrangementet egner seg bedre på TV enn i konsertsalen.

Kylie Minogue på Nobelkonserten

Kylie Minogue er ikke en stor nok stjerne for Nobelkonserten, mener norske musikkjournalister.

Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK

Nobelkonserten arrangeres av Nobelkomiteen og produseres av Eyeworks Dinamo. De siste årene har oppslutningen rundt TV-sendingen falt, men arrangøren sier til NRK.no at det er stor interesse for både billettene og arrangementet.

Prisen for å se Kylie Minogue, Ne-Yo, Seal og Karpe Diem spenner fra 645 til 1045 kroner. Musikkeksperter NRK.no har snakket med, har problemer med å forstå hva slags vurderinger som ligger bak valget av artister.

Mangler ambisjoner

Robert Hoftun Gjestad er musikkjournalist i Aftenposten og mener Nobelkonserten bør sikte seg inn på større stjerner enn i dag.

Hva synes du om musikkvalget til Nobelkonserten?

– Nobelkonserten har fått en del kritikk for ikke å klare å få tak i de store artistene, det har de heller ikke klart i år. Ingen kan påstå at Seal og Kylie er toppen av musikkransekaka i dag.

Robert Gjestad, musikkjournalist i Aftenposten

Robert Hoftun Gjestad tror Nobelkomitéen blir nødt til å endre kurs.

Foto: Aftenposten

– Det er gått litt sport i å kritisere Nobelkonserten de siste årene, og jeg har også gjort det. Men det virker rett og slett ikke som om ambisjonene deres er de helt store lenger.

Hva burde ha blitt gjort annerledes?

– I år burde man ha satset mot de største europeiske, siden EU får prisen. Men det har de ikke gjort. Noe av grunnen er sikkert fordi de skal lage en internasjonal produksjon. Da må man velge litt mer etter Hollywood-stilen, der en som Kylie passer inn.

Hva synes du om billettprisene?

– Det er kostbart for en konsert som ofte er av ymse kvalitet, men det har vist seg at nordmenn er villige til å betale så mye. Det koster jo 7-800 når Bruce Springsteen kommer, og han selger ut Telenor Arena på 17 minutter. Vi har jo råd, men ikke til en kveld som er så lite spennende som dette.

Tror du det kommer til å bli utsolgt?

– Jeg vet ikke, det hadde ikke overrasket meg om det ikke blir fullt. Jeg ser de spør Bono hvert år, men han sier nei. Med et slikt navn så hadde det kanskje blitt trengsel rundt billettene.

– Uten overraskelser

Eks-Lydverket-general Asbjørn Slettemark lar seg heller ikke blåse av banen av Nobelkomitéens musikalske vurderinger.

Asbjørn Slettemark

Asbjørn Slettemark mener Nobelkonserten er renset for overraskelser.

– Det er som det pleier, altså uten overraskelser. Nobelprisen handler ikke om musikk, musikken er der mer som en koselig bonus.

Hvorfor er det slik?

– Sendinger som blir laget for å overføres til millioner av mennesker gir sjelden bra konsertopplevelser. Det er laget for TV, og derfor er det bedre å se det på TV.
Mitt nobelkonsert-høydepunkt var da Wyclef Jean danset med Geir Lundestad, mimrer Slettemark.

– Forundelig lapskaus

Eirik Kydland er redaktør for musikkmagasinet Eno og journalist i Bergens Tidene. Han sliter med å forstår hva slags vurderinger som ligger bak årets bookinger.

– Det er jo som vanlig en forunderlig lapskaus av artister herfra og derfra, i alle mulige sjangre og størrelser. Selv om det alltid er booket et par artister av høy klasse, blir jeg alltid sittende å lure på hva slags filosofi arrangøren legger til grunn. Jeg liker i og for seg godt artister som Kylie og Ne-Yo, men lurer jo litt på hva de gjør på årets konsert.

Eirikland

Eirik Kydland skal definitivt ikke på konsert i Spektrum.

Er det ikke noe som trekker opp på årets program?

– Artister som det rumenske sigøynerbandet Fanfare Ciocarlia, Karpe Diem eller Laleh er interessante bookinger. Slike artister kan kanskje stimulere tankene våre og vise hvordan musikk, politikk og engasjement kan henge sammen. Forhåpentligvis kan man fundere litt over det i stedet for å lure på kjolevalget til hun fra «Sex og singelliv».

Du skal altså ikke i Spektrum for å se konsert?

– Jeg kommer til å sitte hjemme og se den på min lavoppløselige lille TV. For meg er Nobelkonserten et TV-program, ikke en konsert. Derfor egner den seg best på TV.

Mener konserten er en suksess

Odd Arvid Strømstad i Eyeworks Dinamo, som produserer Nobelkonserten, mener arrangementet er en stor suksess, og viser til at den sendes i 120 land.

– Hovedgrunnen til at Nobelkonserten lages er å spre budskapet så bredt som mulig. Da trenger vi navn som er relevante i mange land, hver især eller til sammen. De fleste artister blir booket før prisvinner er kjent, noen etter. Alle artister opptrer gratis, noen bruker av egne penger for å komme seg til Norge. De er engasjerte, og derfor kommer de.

Musikkekspertene mener det er et for bredt spekter av artister, og at det gjør arrangementet utydelig. Vil dere gjøre noe med denne siden av bookingen til neste år?

– Vi lager dette for et internasjonalt TV-publikum, ikke for et nisjepublikum. Dette er et underholdningsprogram basert på et alvorlig tema. Det kan dessverre ikke lages for et musikk-trent publikum. Det ville nok blir for smalt og ikke bli sendt. Våre internasjonale reaksjoner fra distributør er at det ikke er for bredt. Vi kommer nok ikke til å gjøre det smalere, men selvfølgelig jobbe med å finne artister som er relevante for et stort publikum, inklusive alle verdensdeler.

Hvor viktig er det at dere kaprer de største artistene? Bono nevnes for eksempel som et ønskenavn for Nobelkonserten av Hoftun Gjestad i Aftenposten.

– Vi opplever ikke at det er viktig at vi får topp 10-navnene i verden. Det er i tilfelle kun viktig for vår egen tilfredsstillelse. Mange av de programmene som har hatt størst utbredelse, som i fjor, har ikke hatt en Paul McCartney eller Rihanna, begge har vi hatt, eller U2. 120 land er likevel unikt i norsk og også i verdenssammenheng.

Dere kritiseres for å mangle evnen til å overraske med artistbookingene. Hva tenker du om det?

– I fjor fikk vi skryt for å booke blant annet Ellie Goulding og Janelle Monae, så det stemmer kanskje ikke. Jeg synes det er viktigere å ha artister som leverer fra scenen og som er troverdige, enn at det er en «overraskende booking». Vi har hatt 120-130 artister over tid, og ser at lang sceneerfaring ofte kan hjelpe. Samtidig er det noen få nye artister hvert år som slår til på verdensbasis. Av 100 artister som gjerne vil delta, det vil de aller fleste, er det kanskje 10 prosent som har anledning i forhold til andre engasjement.