Hopp til innhold

Lastebilnæringen vil bøtelegge oppdragsgiveren

Norsk Transportarbeiderforbund vil bøtelegge norske firmaer som gir oppdrag til utenlandske vogntog når de skaper trafikkaos.

Vogntog i grøfta på E6 ved Dombås

Norske vogntogsjåfører er lei av utenlandske vogntog som er dårlig skodd for norske vinterveier.

Foto: Tor Bjørgemoen, Dombås Bilberging

Lars Johnsen, 1.nestleder Norsk Transportarbeiderforbund

Lars Johnsen

Foto: NTF

Like sikkert som at vinteren er kommet, så kommer altså nyhetene om utenlandske vogntog som har kjørt av veien.

I går førte dårlig skodde utenlandske lastebiler til trafikkproblemer både i Valdres, på E6 i Gudbrandsdalen, på riksvei 4 på Hadeland og nå i dag på fylkesvei 377 i Kongsvinger. Også et par norske lastebiler hadde problemer på det glatte føret.

Nå vil Norsk Transportarbeiderforbund gjøre den norske oppdragsgiveren medansvarlig.

De mener det spekuleres i bruk av utenlandske transportører og at det veldig ofte er norske oppdragsgivere som står bak.

– De velger billig transport som går ut over alle veifarendes sikkerhet. Det går også ut over statskassa til slutt og da mener vi at det er nødvendig å innføre det vi kaller et solidaransvar. Det vil si at den norske transportkjøperen blir belastet de merkostnadene som billig transport påfører samfunnet, sier nestleder Lars Johnsen i forbundet.

Flere tiltak

Lastebilsjåfør Kai Rune Myhre har stoppet for å fylle drivstoff på tankbilen på vei sørover fra Otta. Han har fått med seg lastebilulykkene de siste dagene og er oppgitt over de utenlandske lastebilene:

– De har ingenting her å gjøre for de er ikke skikket til å kjøre og de har ikke utstyr så de klarer seg, sier han.

Sjåføren fra Raufoss har tro på forslaget fra Transportarbeiderforbundet. I tillegg mener han det er viktig med strengere kontroller.

– Også bør bøtene kreves inn kontant før de får kjøre videre, sier Myhre.

Registrering på nett

Norsk Transportarbeiderforbund vil også registrere alle lastebiler som kommer inn i landet elektronisk for å sikre at kjøretøyet er skikket for norske veier og at de ikke gjør flere oppdrag enn de har lov til. Dette skal også medvirke til å hindre sosial dumping i bransjen.

– Vi ønsker en registrering som gjør det mye lettere for de som er ute på veiene og kontrollerer for å sjekke om de overholder det regelverket som de skal forholde seg til, sier Lars Johnsen.

Flere saker fra Innlandet

Briskeby stadion

Brukte tåregass mot supportere – en supporter slått

Vilma persson (flekkete genser)
Tanja engen

Kommuner frister sykepleierstudenter med penger – staten lar dem ordne seg selv