Hopp til innhold

Posten legger seg flat etter at sjåfør kjørte ulovlig

Posten-eide Bring skal ha brukt en sjåfør som kjørte ulovlig i Norge. – Dette skal ikke skje, sier Posten, som nå strammer inn rutinene sine.

Lastebiler tatt

STANSET: Disse to lastebilene ble stanset av Vegvesenet for ulovlig kjøring. Den ene av dem kjørte for det statseide transportselskapet Bring.

Foto: Vidar Herre, Avisa Hordaland

Posten legger seg flat etter at en sjåfør som kjørte for Postens transportsfirma Bring ble tatt for å ha kjørt ulovlig i Norge.

– Posten: Helt uakseptabelt

– Det er helt uakseptabelt at det har skjedd et tilfelle av ulovlig kjøring i virksomheten vår. Det skal selvfølgelig ikke forekomme, sier informasjonssjef i Posten, Hilde Ebeltoft-Skaugrud, til NRK.

To utenlandske vogntog ble i går stanset på Voss for å ha kjørt for ulovlig mange turer i Norge.

Avisa Hordaland skriver på sine nettsider, at det statseide transportselskapet Bring, skal ha benytte seg av tjenestene til de utenlandske sjåførene, uten å sjekke om transporten var i strid med kabotasjeloven.

Nå skjerper Posten rutinene sine.

– Vi har nå iverksatt full gjennomgang av alle transportoppdrag hos oss. Samtidig skjerper vi inn rutiner og kontroll, sier Ebeltoft-Skaugrud.

Hilde Ebeltoft-Skaugrud

Hilde Ebeltoft-Skaurud (Arkivfoto)

Foto: Nils Midtbøen

Hun forteller at transportørene til selskapet har kontrakter som krever at kabotasjereglene i Norge skal følges.

– Sa de fulgte regelverket

– Men noen ganger er det behov for hasteturer ut over det som er planlangt. Dermed må vi leie inn annen transport. Transportselskapet vi bad om å gjøre denne jobben for oss, sa at de fulgte kabotasjeregelverket, men nå står vi her, sier hun til avisa.

Ebeltoft-Skaugrud legger til at de ikke vil karakterisere dette som løgn, men at de heller ikke kan avvise dette.

Avisa Hordaland skriver at Bring nå jobber for å finne ut hva som har skjedd.

– Dersom det skulle vise seg at transportøren har brutt regelverket, vil vi umiddelbart avvikle vårt samarbeid med transportselskapet, uttaler Ebeltoft-Skaugrud.

Stanset i rutinekontroll

De to vogntogene ble stanset på Voss på mandag i forbindelse med en rutinekontroll av Vegvesenet.

– De ble tatt i en ren rutinekontroll som først og fremst gikk på trafikksikker bruk av tunge kjøretøy med tanke på dekk, kjetting og vinterutrustning, sier Dag Rykkje, som er avdelingsingenør i Vegvesenet på Voss til NRK.no.

LES: Minst 15 vogntog stod fast på Voss

Han forteller at det er ren rutine å sjekke at sjåførene har papirene i orden under slike kontroller.

– Det ble avdekket at de to utenlandske vogntogene hadde kjørt for lenge i Norge.

Rykkje kan ikke si noe om oppdragsgiverne til de to polske sjåførene som ble stanset.

Dag Rykkje

Dag Rykkje (Arkivfoto).

Foto: Tom Nicolai Kolstad / NRK

Meldt til politiet

Rykkje forklarer at kabotasjeloven går ut på at et utenlandsk vogntog kan komme med last til Norge, og etter levering kan det kjøres opp til tre oppdrag i innenlands i løpet av syv dager. Etter det må både kjøretøy og fører ut av landet.

– Dette er en lov som er med på å gi like konkurransevilkår innenfor transportbransjen, forteller Rykkje til NRK.

Det er helt horribelt, for å si det mildt. Bring er Posten, og Posten er jo staten.

Heine Skyvulstad, leder i Norsk Yrkessjåfør Allianse

Vegvesenet på Voss har behandlet saken, og blant annet fått omlastet vogntogene. I tillegg er forholdene meldt til politiet.

– Politiet tar seg av det strafferettslige, og utsteder eventuelt forelegg til fører og bedrifter.

– Det er altså flere som har ansvar for dette?

– Ja, her er det flere som kan ha et medvirkende ansvar. I første omgang når vi stanser bilen, er det føreren av vogntoget som utøver den ulovlige handlingen. Men yrkestransportloven gir adgang til å straffe andre som er medansvarlige, forteller han til NRK.

– Helt horribelt

Leder i Norsk Yrkessjåfør Allianse, Heine Skyvulstad, reagerer sterkt på at et statlig selskap har brutt kabotasjeloven.

– Det er helt horribelt, for å si det mildt. Bring er Posten, og Posten er jo staten. Det vil si at staten bryter lover og regler. Hvem skal da passe på? Dette blir jo som at bukken skulle passe havresekken, og det er jo helt feil, sier Skyvulstad til NRK.

Nå mener han at politikerne må reagere.

– Det bør komme reaksjoner på dette. Jeg synes det er helt vilt at staten skal drive med ulovligheter i Norge.

– Det kommer ikke som noen bombe at Bring driver med kabotasje, men at de skulle bli tatt på denne måten, hadde jeg aldri trodd, sier han til NRK.

Vogntog med elendige dekk på Voss

Flere utenlanske vogntog har slitt på norske vinterveier. Her er en stanset bil, uten tilfredsstillende dekk. I kontroller av dekk, mener flere at papirene til sjåførene også må sjekkes skikkelig.

Foto: Arnstein Karlsen

Etterlyser kontroller

– Det er altfor lite kontroller på dette. Nå må vi begynne å stanse flere utenlanske biler, og sjekke dem skikkelig.

Han mener at Rykkje og Vegvesenet på Voss i tillegg til Vegvesenet i Lærdal, er blant de få som tar kabotasjeloven på alvor.

– Her i landet ser vi at dette problemer vokser og vokser. Det blir større og større, og jeg vet at det mange transportfirmaer i Norge som sliter på grunn av dette.

LES: Vogntog kan kjøre ulovlig i Norge .

Frykter at norske sjåfører blir arbeidsledige

– De kjører billigere, for de har billigere sjåfører i drift. I tillegg unnlater de gjerne å betale bompenger. Det er veldig mange aspekter i dette bildet, forteller Skyvulstad.

Han mener også at Norge ikke er flink nok til å håndheve kabotasjeloven.

– Jeg tror ikke det er mange som har blitt anmeldt for ulovlig kabotasjekjøring, som har fått større bøter. Det må gjøres noe med, og det må myndighetene ta på alvor.

Søndag aksjonerte Norsk Yrkessjåfør Allianse i en time på dagtid, der de ikke kjørte over 60 kilometer i timen. Målet med aksjonen var å sette fokus på det forbundet står for.

– Vi har ikke fått noen negative reaksjoner på aksjonen.

Forrige mandag var Skyvulstad på Storinget sammen med flere andre, for å forteller at det ikke er mange år til det blir et ras av sjåfører som står i kø på Nav, fordi de har blitt arbeidsledige.

– Det er det som blir slutten på hele greien, dersom dette ikke tas på alvor.

– Svært alvorlig

– Dette er svært alvorlig. Bring er hundre prosent statseid, og det betyr at Magnhild Meltveit Kleppa, som er ansvarlig for selskapet, også er lovgiver og ansvarlig for at kabotasjeregelverket følges opp. Jeg forutsetter at samferdselsministeren orienterer Stortinget om hva som har skjedd, sier Bård Hoksrud (Frp), som er nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

– Samferdselsministeren har flere ganger kommentert dette med kabotasje, og det må være pinlig at det skjer i hennes eget selskap.

Han forteller at ulovlig kabotasjekjøring er et stort problem, og at signalene var yrkessjåfører har tydet på det samme.

– Frp har fremmet et forslag som kommer til behandling i Stortinget på nyåret, hvor dette med å forbedre yrkessjåførenes hverdag i Norge er et viktig element. Det er klart at dette med kabotasje og ulovlig kabotasjekjøring i dette landet, undergraver arbeidsplasser og norsk transportnæring.

Bård Hoksrud

Bård Hoksrud (Arkivfoto).

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

– Må ses på som alvorlig kriminalitet

Han er enig med Norsk yrkessjåførallianse i at det må flere kontroller til, men legger til at disse sakene også må følges opp i rettsapparatene.

– Det må bli noen dommer her. Hvis ikke får «cowboy-tilstandene» lov til å fortsette, og det er ingen tjent med. I alle fall ikke norsk transportnæring, og heller ikke norske politikere. Dette er kanskje et veldig ekstremt tilfelle av sosial dumping, og nå må regjeringen gjøre noe.

Hoksrud peker på at strengere håndheving av regelverket vil fører til at utenlanske transportører skjønner at slike lovbrudd vil få konsekvenser, og koster mye penger.

– Da tror jeg at de blir mer bevisst på norsk lov og at de må følge kabotasjeregelverket. Det er også slik at selskapene som kjøper disse tjenestene bør tenke over hvem som transporterer varene deres.

– Det er utrolig viktig at dette blir tatt tak i, for det handler om tilliten til hele statsapparatet. Jeg er overbevist om at hele bransjen er opptatt av å rydde opp i dette, sier Hoksrud til NRK.

Kleppa: – Dette er uhørt

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa mener lovbruddet til Bring, er uhørt.

– Det er slikt som ikke skal skje. I morgen kommer jeg til å be om en orientering fra Posten. Både på hva som har hendt, og ikke minst hva de nå foretar seg for at dette ikke skal skje igjen.

– Trenger vi flere kontroller og strengere regler?

– Nå har vi nettopp tydeliggjort og skjerpet reglene for at alle skal vite hva kabotasje er. Her handler det om å ivareta en egen norsk lastebilnæring, og ha tydelige regler for de som kjører inn og ut av landet vårt.

Kleppa mener at det er åpenbart at det må følges opp med flere kontroller.

– Flere etterlyser strengere sanksjoner, er du enig i at det trengs?

– Det kan være noe som må drøftes, men det viktigste og mest akutte, er å få brakt på det rene, hva som har hendt, og hva Posten og andre nå foretar seg, for å ikke komme opp i en lignende situasjon, sier Kleppa til NRK.

Magnhild Meltveit Kleppa

Magnhild Meltveit Kleppa (Arkivfoto).

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

– Posten må skjerpe seg

– Viser det ikke at noe er galt, når er statseid selskap bryter reglene?

– Det viser med all tydelighet at Posten må skjerpe seg. De må orientere seg om hva de nå skal gjøre, for at de ikke skal komme i denne situasjonen igjen.

Samferdselsministeren er veldig fornøyd med nylig å ha tydeliggjort reglene for kabotasje, både for transportnæringen og persontransportnæringen.

– Så må vi leve med at vi på den ene siden er en del av et internasjonalt regelverk, men samtidig ha tydelige regler som gjør at vi ivaretar en egen norsk transportnæring, sier hun.