Mye av forfallet gjelder drenering, bæreevne og veidekke.
Men nå er det lagt inn noen flere kostnader i det nyeste overslaget som selvsagt også er prisjustert. Derfor er de ikke helt sammenliknbare.
– Vi er helt avhengig av at staten bevilger ekstra midler for å få bukt med forfallet, sier fylkesråd i Hedmark, Anne Karin Torp Adolfsen.
For hele landet vil det koste 55 milliarder kroner å fjerne forfallet.
Hedmark verst
Det er litt forskjell på de to fylkene Hedmark og Oppland.
Veiforfallet i Hedmark har en prislapp på 1,9 milliarder kroner, i Oppland 1,5 milliarder.
Forskjellen skyldes at forfallet er verst i Hedmark, og at Hedmark har flere veikilometer enn Oppland. Hedmark har 3.847 kilometer fylkesvei. Det er nest mest etter Nordland.
Trøsten er at forfallet på fylkesveiene ikke er blitt verre etter at fylkeskommunene fikk overført ansvaret for flere riksveier fra staten i 2010.
Spleiselag
Statens vegvesen Region Øst er helt klare på det ikke er mulig å gjøre noe med forfallet innenfor det vanlige samferdselsbudsjettet. I Hedmark er 1,9 milliarder kroner omtrent det samme som hele investeringsbudsjettet i åtte-ti år.
Men vegvesenet forventer ikke at staten tar hele regninga.
– Vi kan tenke oss en form for spleiselag mellom staten og fylkeskommunen, sier fylkesråd Torp Adolfsen.
Statens vegvesen mener den nye kartleggingen gir et godt bilde av vedlikeholdsetterslepet.
I det økonomiske overslaget har man også tatt med penger til oppgraderinger det er nødvendig og fornuftige å gjøre samtidig med vedlikeholdstiltakene.