– Jeg kan ikke sånn skikkelig mye om å bruke PC, men jeg kan en god del, sier sjuendeklassing Simen Storengen på Prestrud skole i Hamar.
Mens elever ved noen av de andre skolene i Hamar kommune tester bruk av nettbrett i klasserommet, har ikke elevene på Prestrud hatt tilgang til trådløst nettverk før nå.
Kamp om pc-ene
Kunnskapsløftet innførte som krav at barn skal lære å bruke digitale verktøy i grunnskolen, fordi de er avhengig av å kunne bruke disse i fremtiden.
Men sju år etter reformen ble innført er det store forskjeller på hvor godt rustet de ulike skolene er på å lære elevene bruk av digitale verktøy.
Og det gir store forskjeller på kunnskapsnivået til elevene om å bruke for eksempel datamaskinene som et hjelpemiddel.
– Jeg har lært mest av søsteren min hjemme om å skulle bruke PC-en, forteller Simen.
Og han er ikke alene – Tall fra grunnskolens informasjonssystem viser at det er store forskjeller på antall elever som må dele på PC-er på skolen. Det er ikke bare avhengig av hvilken kommune de bor i, men også hvilken skole du går på.
– Kunnskap om å bruke digitale verktøy, er en del av den verdenen vi utdanner barn til å skulle leve i, så vi må ha det, sier rektor Cecilie Werner Eriksen på Prestrud skole.
Skolen prøver nå å sette av penger til å oppgradere utstyrsparken sin i et trang hverdag.
– Øker sosiale forskjeller
Har skolen for mange elever per PC kan det føre til at de ikke lærer det de skal, noe som skaper større sosiale ulikheter blant elevene.
– De elevene som ikke har tilgang på digitale verktøy hjemme heller, stopper opp i utviklingen sin og kunnskapen om hvordan de kan utnytte disse digitale verktøyene, sier nestleder i Utdanningsforbundet i Hedmark, Frode Sørhus.
Han mener de sosiale forskjellene på elvene er store nok allerede, og sier skolene må prioritere å satse mer på digitale verktøy.
– Skolene må sikre at elevene har de samme forutsetningene for å greie seg i dagens digitale hverdag, understreker Sørhus.