Hopp til innhold

Stenger tunnelene for «Rondejenta»

I dag foregår en helt spesiell båttransport fra Lærdal til Rondane Nasjonalpark. Båten «Rondejenta» skal erstatte en gammel trebåt fra 1977 ved Rondvassbu.

Båt1

Endelig kommer den nye båten til Rondvassbu. «Rondejenta» har tidligere gått som skyssbåt ved Stavanger.

Foto: Øystein Gården

I dag kjører bestyreren på Rondvassbu i Rondane, Øystein Gården, fra Lærdal til Rondane med båt på tilhengeren.

– Akkurat nå er jeg på vei gjennom en tunnel, og vi har stengt tunnelen slik at vi skal klare å kjøre gjennom her med båten. Båten er så høy at vi må ligge midt i tunnelen, og da nytter det ikke å ha møtende trafikk, forklarer Gården på telefon.

Og at det er trangt å kjøre båten gjennom tunnelen, det kan han skrive under på.

– Det var en centimeter å gå på for at vi skulle komme inn her, så det var bare akkurat så det gikk. Det var ganske spennende, sier han.

Båt2

Båten «Rondejenta» ble lastet på tilhenger i Lærdal i dag tidlig.

Foto: Øystein Gården

Har lett etter riktig båt i fire år

Turisthytta Rondvassbu ligger i Rondane nasjonalpark i Sel kommune, og har 130 sengeplasser.

Siden 1977 har trebåten «Rondegubben 2» gått som passasjerbåt på Rondvatnet. Nå er det på tide å la den gå av med pensjon, og få inn en ny båt. På Rondvassbu har man jobbet i over fire år med å finne en båt som tilfredsstiller Sjøfartsdirektoratets krav og som kan sikre driften i mange år.

Det blir tøft oppover Mysusetra og innover i nasjonalparken. Der er det nokså smale veier. Det er en spesiell transport dette

Bestyrer på Rondvassbu, Øystein Gården

– Det har vært mye arbeid å finne en båt som passer inn hos oss, og som oppfyller kravene til en passasjerbåt. I tillegg måtte vi jo finne en måte å få båten opp på fjellet, forklarer Gården.

Øverst på ønskelista stod nok en stor trebåt til Rondvatnet. Tekniske utfordringer rundt å få godkjent en slik båt etter dagens krav gjorde at valget til slutt falt på en annen.

– Vi har endelig funnet en bra erstatning for «Rondegubben», og det er vi glade for, sier han.

Båten blir døpt «Rondejenta»

Den nye båten kommer fra Helgøy i Rogaland, og har gått som skyssbåt rundt Stavanger. Der er båten kjent under navnet «Helgøy Lady». Nå skal båten døpes om.

– Den forrige båten vår var "gubben", så det var på tide å få litt likestilling her. Nå ble det damenavn, ler bestyreren.

Gården reiste fra Lærdal med «Rondejenta» på hengeren klokka halv ti i dag morges.

– Det tar litt lang tid, siden det er en del tunneler vi skal igjennom. Da må vi stoppe trafikken, så da tar det litt ekstra tid. Men jeg regner med vi skal være framme i åtte-ni tida i kveld, sier han.

Båt3

De har lett i fire år etter en passende båt til å avløse trebåten fra 1977, «Rondegubben 2»

Foto: Øystein Gården

– Da tapper vi lufta ut av hjulene

Tunnelstengingen er heldigvis ikke til stort hinder for trafikken.

– Vi stenger bare i fem minutter eller der omkring ved hver tunnel, så det er mulig å komme fram, sier Gården.

Selv med én centimeter klaring på forrige tunnel, og flere enda trangere tunneler foran seg, er ikke Gården bekymret.

– Det skal nok gå bra, sier han.

Men hva gjør du om du blir sittende fast da?

– Da tapper vi luft ut av hjulene! Svarer båttransportøren kontant.

Verst tror han det blir i nasjonalparken.

– Det blir tøft oppover Mysusetra og innover i nasjonalparken. Der er det nokså smale veier. Det er en spesiell transport dette, sier han.

Flere saker fra Innlandet