Livet er en lek for 4 -og 5-åringene i Sentrum barnehage. Og gjennom lek skal det læres.
I denne barnehagen prøver de ut det som kalles "skrivedans". Det vil si at barna danser og gjør bevegelser som ligner på figurene de skal skrive eller tegne etterpå. Denne dagen er de roboter.
Se robotdansen her:
Hensikten er at barna skal finne følelsen og formen av et ord, for så å tegne eller skrive ordet. Skrivedans skal på sikt gi barna en bedre og mer sammenhengende håndskrift.
Løser opp stive unger
– Vi samarbeider med fysioterapeuter, for de erfarer at det er mye stiv skriving og mange stive unger som begynner på skolen, sier Grethe Tuhus Bråthen.
Med skrivedans tror hun barna blir mer avslappet.
– Det fungerer veldig bra. Det er innlæring på en morsom måte, sier Tuhus Bråthen.
En grei bivirkning av dansen er også at barna får tatt ut litt energi før de setter seg ned med papir og blyant.
Og så blir det enklere å tegne etterpå, sier ungene.
Tegner med begge hendene
Denne dagen var det robotdans og etterpå tegnet ungene firkantede robotansikter. Og de tegner med begge hendene.
– Ja, da trener de opp begge hjernehalvdelene samtidig. Vi prøver å tenke enkle begreper, så dette er en fin metode for de med litt dårlig utviklet språk, sier Grethe Tuhus Bråthen.
Skrivedans kan være både ryddig og rotete. Barnehagen har for eksempel gjort krongelidong også.
"Krongelidong"
– Det er fantasidyr og blyanten skal danse rundt på papiret i den retningen ungene selv har lyst. Så her er kreativitet og fantasi veldig viktig, sier Tuhus Bråthen.