- Det var kjempegøy og helt uvirkelig. Vi er jo bare vant til å se ham på TV, sier de seks ungdommene fra Nord-Østerdal videregående skole og Tynset ungdomsskole til NTB på slottsplassen like etter audiensen på kronprinsens kontor.
Det var kronprins Haakon selv som åpnet Global Island på Roa 14. april og han hadde store forventninger til de norske elevene.
Vannkraft
Var han nysgjerrig på å få vite hva dere kom fram til?
- Å ja da, han lurte på hvordan vi ville bruke pengene og hvordan vi hadde opplevd konkurransen. Han spurte også om vi hadde fått lyst til å ta videre utdanning og jobbe med internasjonale spørsmål og fattige land i framtiden, sier de seks elevene.
Det er Hans Herman Hansen, Stine Kindølshaug og Magnus Ruderås fra Nord-Østerdal videregående skole, Hanne Trøen, Jorunn Hoås og Kristin Dalvang fra Tynset ungdomsskole.
Begge de norske teamene kom fram til at de ville satse på utbygging av vannkraft i de fiktive fattige cyberspace-landene, framfor å gi pengene for eksempel til direkte bekjempelse av hiv-aids.
- Vi mente overskuddet fra kraftproduksjon vil gjøre landene selv bedre i stand til å bekjempe problemer som hiv-aids. Hvis vi ga bistandspengene direkte til hiv-aids-prosjekter, ville det være som å gi dem en enkelt fisk. Hvis vi derimot satset på vannkraftutbygging, ville det være som å gi dem en fiskestang, sier Stine Kindølshaug ved Nord-Østerdal videregående skole.
Begge vinnere fra Tynset
De to gruppene fra Tynset fikk flest poeng i stemmegivningen på den talen de skrev til det fiktive parlamentet i konkurransen. At begge skolene som gikk av med seieren ligger på Tynset, betegner de som en ren tilfeldighet. I alt åtte norske skoler med 250 elever, spredt over hele landet, deltok i konkurransen.
- Kanskje vi engasjerte oss mest i oppgaven, sier de seks elevene beskjedent.