Hopp til innhold

Skibladner fredes

DS «Skibladner» – verdens eldste hjuldamper i aktiv rutedrift – fredes på sin 150 års dag 2. august. Det er Riksantikvarens gave til «Mjøsas hvite svane».

Skibladner
Foto: Jarl Fr. Erichsen / Scanpix

– Vi venter bare på den siste dokumentasjonen fra Hardanger fartøyvernsenter. Den består av historikk, beskrivelse og fotografering av detaljer. Vårt absolutte mål er at skipet skal fredes etter lov med virkning fra 2. august, på dagen 150 år etter sjøsettingen på Minnesund, sier seksjonssjef Lisen Roll hos Riksantikvaren til NTB.

Men Riksantikvaren nøyer seg ikke med å frede bare «Skibladner». Også bilferja «Skånevik», som har gått i trafikk på Vestlandet siden sjøsetting i 1967, skal fredes fra samme dato. Det er de to første skipene som fredes etter lov her i landet.

– Vi syns de to fartøyene utfyller hverandre på en god måte – et fortidsklenodium og et autentisk fartøy fra moderne tid, sier Roll.

– Ikke no’ problem

Kaptein på Skibladner, Harald P. Rasmussen.
Foto: Heiko Junge / Scanpix

Dagen før nasjonaldagen var Sjøfartsdirektoratet om bord på «Skibladner» på sin årlige, rutinemessige inspeksjon. Ingen pålegg i år. Neste fredag sesongdebuterer jubilanten, som for tiden ligger mer eller mindre ribbet ved kai på Mjøsas bredd i Gjøvik.

– Nei, pass på. Der er det nymalt.... Der også.... Og der.

Kaptein Harald P. Rasmussen (62) sørger for at journalist og fotograf ikke griser seg til under en førsesong-inspeksjon om bord. Alt flyter – malingsspann, verktøy og inventar hulter til bulter, bare en uke før sesongstart.

– Dette skal vi klare. Ikke no’ problem. Vi malte innvendig i går, og skulle tatt utvendig i dag. Men vi får vente til det blir oppholdsvær, sier den sindige finnmarkingen. – Ikke no’ problem.

Vitale mål

DS «Skibladner» er rundt 50 meter lang og 5 meter bred – 10 meter hvis vi måler fra ytterkanten av skovleboksene. Og det er jo mer imponerende, mener skipper’n.

Han leder et mannskap på seks – styrmann, to maskinister og to matroser. Dessuten en «hjelpeskipper» som trår til ved behov. I tillegg inntil tolv i catering – kokker, hovmester, servering, som besørger spesialiteten laks og jordbær for inntil 230 passasjerer.

Fartøyet ble bygget i Motala i Sverige og fraktet i deler til Kristiania. Derfra gikk turen med jernbane til Eidsvold og videre med hest og vogn, delvis også på lekter, til Minnesund, der den ble «montert» og satt i drift.

Skuta har gått i aktiv tjeneste helt siden byggeåret 1856. Unntatt under siste verdenskrig, da den ble skjult i en bakevje i Vorma for å unngå tyskerne.

Sjøorm i Mjøsa

Skibladners venner har lagt opp til et gedigent jubileumsprogram fra sesongstart førstkommende fredag.

Det åpner fra Hamar og Nes med gla’jazz og reker den 31. mai og fortsetter slag i slag med musikkcruise gjennom hele sommeren.

Egne jubileumsmarkeringer blir det på Eidsvold 15.-18. juni, på Gjøvik 22.-25. juni, i Lillehammer 25. juni, på Kapp brygge 18. august og på Hamar brygge 2. september.

På selve jubileumsdagen - 2. august – går «Skibladner» i rute mellom Eidsvoll og Lillehammer, med full bevertning. Sesongen avsluttes med Captains Dinner Cruise fra Hamar til Gjøvik, der damen går i vinteropplag i et stilfullt nytt overbygg ved Skibladner-brygga.

Men hva med sjøorm i Mjøsa – kan skipper’n love at den dukker opp i jubileumsåret? Vel. Det er en kar på Helgøya – eneste bebodde øya i innsjøen – som ifølge kapteinen hardnakket hevder at han har sett Mjøsormen... (©NTB)