Tunnelen ble stengt mandag 11. oktober og åpnes igjen mandag 25. oktober. Det er skiltet omkjøring på gamle-E6.
Skarpsnotunnelen på E6 sør for Moelv er 300 meter lang; ikke mye å skryte av i tunnel-landet Norge med verdens lengste; Lærdalstunnelen på 25 kilometer.
- Ser etter sprekker
Men lang eller kort, alle tunnelene i Norge sikres rutinemessig. Nå er det Skarpsnotunnelens tur. Det skal gjennomføres geologisk inspeksjon av fjellet i tunnelen og gjøres nødvendige vedlikeholdsarbeider.
- Vi ser etter endringer, løse steiner, forvitring og sprekker, sier overingeniør Helge Olsen i Statens vegvesen.
Problemtunnel
Skarpsnotunnelen har vært stengt på grunn av problemer tidligere. Den var stengt en lengre periode for to år siden da det løsnet flere takplater etter at en lastebil hadde sneiet inn i dem.
Overingeniør Helge Olsen sier at tunnelen ble godt sikret med bolter og nett da den var ny i 1986, men at det uansett er nødvendig med vedlikehold.
En vanlig tunnelskade er det som skjedde i 2008, da en lastebil kom borti takplater som løsnet.
Undersøkelsene nå viser tre slike skader, men ingen plater har løsnet. Olsen forsikrer at skadene ikke er farlige, men skal utbedres.
- Omfattende
- Det er en omfattende jobb som skal gjøres, forteller overingeniør Olsen.
- Det arbeides nå med forberedelser til geologiske undersøkelser. I den forbindelse lages det seks relativt store åpninger i glassfibervelvet for å komme inn til fjellet, forteller han.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: