Norge har ingen lyntog. Det er riktigere å bruke ordet sneglefart enn lynfort når man skal karakterisere hvordan farta på tog er her til lands.
NRK har undersøkt gjennomsnittshastigheten på 52 togstrekninger. Forbrukerrådet mener vår liste viser at norske tog går altfor sakte.
– Folk velger ikke toget for å være hyggelig mot jernbanen. De gjør det for å komme seg fort frem, og da er reisetiden viktig, sier fagdirektør Anne Haabeth Rygg.
NRK har sjekket alle toglinjene fra endestasjon til endestasjon. I tillegg har vi undersøkt hastigheten til grensestasjonen på alle toglinjer som går ut av landet, og på alle de viktigste delstrekningene landet rundt.
Se komplett oversikt over reisetidene nederst i artikkelen.
– Store forskjeller
– Dette er en veldig spennende tabell, og den viser hvor komplisert jernbanen i Norge er, sier Sjur Helseth, seksjonssjef i Jernbaneverket.
Oversikten viser at det er svært store forskjeller i gjennomsnittshastigheten på landets jernbanelinjer. Ikke overraskende går togene på dobbeltsporet på Gardermobanen klart raskest, med hastigheter opp mot 150 km/t..
Den tregeste jernbanelinja er Gjøvikbanen, mens lokaltogene rundt Oslo har lavest hastighet når vi også inkluderer delstrekninger.
- LES OG SE VIDEO: Norges tregeste jernbanelinje minutt for minutt
Toppen av lista domineres av tog på Gardermobanen og intercity-strekningen opp til Eidsvoll og Hamar. Mange vil kanskje være overrasket over at Raumabanen mellom Dombås og Åndalsnes følger like bak.
Togene på Raumabanen har en hastighet på 86 km/t.
– Det er få stasjoner, få tog og få krysninger. Dessuten er deler av strekningen rett og fin. Derfor blir gjennomsnittshastigheten såpass høy, sier seksjonssjef Sjur Helseth i Jernbaneverket.
Trege lokaltog
Lokaltogene rundt Oslo er tregest. Gjennomsnittshastigheten er helt nede i 43 km/t. Årsakene er både planoverganger, mange krysninger og ikke minst mange stopp.
– For strekningen Oslo-Jaren er det jo dessuten svært mange svinger, sier Sjur Helseth i Jernbaneverket.
Mens togene til Gardermoen går svært raskt, går togene mellom Trondheim og Værnes lufthavn nærmest i krabbetempo, med en gjennomsnittshastighet på 57 km/t.
Flere regiontog har en hastighet på rundt 60 km/t og saktere. Det gjelder blant annet regiontogene mellom Oslo og Jaren, togene fra Stavanger og sørover, og togene mellom Trondheim og Steinkjer.
– Raskere tog hvis vi vil
Fagdirektør Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet synes NRKs oversikt er nedslående lesning. Hun mener flere av togstrekningene har altfor lave hastigheter.
– Politikerne bevilger lite penger til tog. Da får vi slike resultater som dette. På Gardermobanen går togene fort. Det viser at vi kan få raske tog også i Norge – hvis vi vil, sier Rygg.
Hun understreker dessuten at oversikten gjelder når togene er i rute.
– Det er de jo ikke bestandig!
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Om tabellen
Reisetiden i tabellen er den tiden togene bruker totalt mellom stasjonene, inkludert stopp underveis, som på stasjonene og ved krysninger.
Hele banestrekninger inkludert banestrekninger som går ut av Norge står i halvfet skrift.
På noen strekninger varierer reisetiden avhengig av type tog. Regiontog og intercitytog går som regel raskere enn lokaltog. Der det står «alle tog» gjelder reisetiden alle togene på denne strekningen.
Kilde for opplysningene i tabellen: Jernbaneverket, NSB og Flytoget.