Hopp til innhold

Her testes el-brøytebil på Dovrefjell

Går det an å brøyte fjellovergangene med elektrisk lastebil i ti timer? Det har Statens vegvesen testa ut.

Statens vegvesen er nå i gang med å teste det som kalles «grønn vinterdrift».

Med en enorm batterikapasitet (1000 kWh), har den elektriske lastebilen brøytet seg gjennom tung snø på Dovrefjell den siste uka.

Og elektrisk brøyting er fullt mulig.

Det er konklusjonen til vegvesenet etter ei uke med testing i kraftig snøfall.

– De foreløpige erfaringene er at det fungerer bedre enn man kunne frykte, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen.

Men de er ikke ferdig med testinga helt enda.

– Vi skal gjøre flere tester før vi sier at vi er fornøyde, understreker han.

Elbrøytebil på Dovre, Bjørn Laksformo

Divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen er fornøyd etter den første uken med testing.

Foto: Alexander Nordby / NRK

Brukte mindre enn forventa

Men foreløpig så er resultatet veldig bra.

Etter ni timer med brøyting av både lett og tyngre snø, minusgrader og vind hadde den elektriske doningen fremdeles kraft igjen.

På en slik dag gikk batterikapasiteten fra 90 % til 28 %.

Elbrøytebil på Dovre

Den elektriske brøytebilen som testes har enorm batterikapasitet og veier nesten 22 tonn.

Foto: Alexander Nordby / NRK

Det tilsvarer et snittforbruk på 182 kWh/100 km, opplyser Statens vegvesen.

– Erfaringene fra disse første dagene gir grunn til optimisme, og at 10 timers sammenhengende brøyting kan være mulig, sier Laksforsmo.

Laksforsmo sier det fremdeles er noen utfordringer knyttet til lading av el-lastebilen.

Utfordring er å lade

Grim Henrik Fallingen er prosjektleder for entreprenøren som har utført testkjøringen på Dovrefjell.

Han synes brøytebilen har klart seg bra i utfordrende forhold.

– Tilsynelatende har det gått veldig bra, sier Fallingen.

Forskjellen fra en vanlig brøytebil, er så klart at den må lades.

– Så det er kanskje utfordringen, sier han.

Elbrøytebil på Dovre, sjåfør Kai Audun Lund

Sjåfør for entreprenøren, Kai Audun Lund, nevner lading som en utfordring.

Foto: Alexander Nordby / NRK

Ellers opplyser sjåføren av brøytebilen til NRK at den har fungert overraskende bra.

Skal gjennomføre flere tester

Testingen som Statens vegvesen nå gjennomfører skal gi erfaring om energibruk under ulike forhold, driftsopplegg, ladelogistikk og beredskap.

– Hvis vi skal nå klimamålene, må vi ha kraftige utslippskutt også på de tyngste oppgavene vi gjør på vegene i dag. Derfor ønsket vi å teste brøyting med elektrisk lastebil på E6 over Dovrefjell, sier Laksformo.

Blant annet vil vegvesenet finne ut hvor lang rekkevidde bilen kan ha under brøyting.

Den enorme el-lastebilen skal brukes til å brøyte E6 på Dovrefjell, men det vil også gjennomføres tester på E136 mellom Dombås og Bjorli.

El-lastebilen skal testes i en måned, med mulighet til forlengelse. Hele prosjektet koster cirka én million kroner.

Elbrøytebil på Dovre

ELEKTRISK: E6 på Dovrefjell blir nå brøyta med en elektrisk brøytebil.

Foto: Alexander Nordby / NRK

Det er imidlertid ikke første gang dette testes.

I Sandefjord er allerede en elektrisk brøytebil i ordinær vinterdrift.

Ifølge vegvesenet har den brøytebilen en tredjedel av den som tester på Dovrefjell, og ladetiden er lang.