– Den er behagelig å kjøre, og gir mye mindre støy.
Det sier maskinfører i Veidekke, Stian Mogård. Han prøver nå ut doningen som kan bli en miljøvennlig suksess på norske veier.
– Dette er noe helt nytt. Utslippene blir adskillig mindre, så dette er stor fremgang, sier Mogård.
Mindre utslipp
For første gang kjører en slik elhjullaster langs riksveien i Trondheim. Det er Statens vegvesen som tar den elektriske hjullasteren i bruk, i samarbeid med Veidekke.
– Vi må finne alternative måter å drifte på som gir nullutslipp, sier Roar Djupvik som er prosjektleder i Statens Vegvesen.
CO₂-utslippene skal halveres innen 2030, og målet er å bidra til bedre luftkvalitet og mindre støy for myke trafikanter og naboer.
I tillegg må den funke på vinterføret. Men gjør den det?
Spent på rekkevidden
Elhjullasteren får en myk start med vårfeiing. Til vinteren derimot, er planen å sette den i ordinær drift for brøyting av gang- og sykkelstier langs riksvegene.
Det er stor spenning knyttet til hvordan kulde og stort snøfall påvirker maskinen.
– Vi håper nå å få testet rekkevidden, og er spent på hvordan den reagerer på kulde når varmeapparatet må stå på for fullt, sier Håvard Lien.
Han er prosjektingeniør i Veidekke, og sier at batteriet skal holde til drift i sju til åtte timer.
Krav fra byggherrer
Anleggsbransjen må også bli mer miljøvennlig, og den kompakte hjullasteren er siste skrik innen elektriske anleggsmaskiner på batteri.
Går alt som de håper, vil elhjullasteren bli et vanlig syn langs norske veier.
– Vi regner med at det blir krav fra byggherrene sin side om elektriske kjøretøy i kontraktene fremover, sier Lien.
Dette bekreftes i Maskinentreprenørenes Forbund, MEF.
De ser at en del offentlige byggherrer stiller krav om det, men kapasiteten på leverandørsiden er dårlig.
– Interessen for elektriske maskiner øker, men problemet er at de internasjonale leverandørene henger etter. Det er et hinder for økt bruk av elektriske anleggsmaskiner i Norge.
Det sier Julie Brodtkorb, administrerende direktør i MEF.
Produseres for få
Rundt 4000 gravemaskiner omsettes i året i Norge. Under 20 av dem som ble levert i 2020 var elektriske, og leveringstida er lang.
Internasjonalt er det foreløpig lite etterspørsel etter anleggsmaskiner som går på strøm.
Gravemaskiner med vanlig størrelse som går på strøm i Norge i dag, er ombygd her i landet, og koster tre ganger så mye som en maskin med dieselmotor.
– Vi skal være med og ta utslippskutt, som alle andre i norsk økonomi. Det blir lettere når leverandørene legger om til serieproduksjon fra fabrikk, sier Brodtkorb.
Foreløpig er det enklest for bransjen om det kommer krav om bruk av avansert biodiesel, for det tåler dagens dieselmotorer.
– Det vil redusere utslippene med 75–90 prosent, ifølge Brodtkorb.
Hun sier videre at de er spent på utprøvingen av den nye elhjullasteren i Trondheim.
– Vi synes all innovasjon i anleggsbransjen er spennende, og om resultatene fra denne utprøvingen er positive, kan det gi nyttige erfaringer til fremtidige prosjekter.
Prestisjeprosjekt
Elhjullasteren som nå er levert i Trondheim er produsert i sin helhet med batteripakke ved en Volvo-fabrikk.
Dette er et prestisjeprosjekt for Veidekke, Volvo og Statens vegvesen, og alle er spent på om maskinen kan brukes i vinterdrift.
Det er viktig at elhjullasteren klarer gjennomføre en hel brøyterunde på lik linje med dagens hjullastere.
Foreløpig har ikke maskinføreren snev av rekkeviddeangst.
– Frykter du at det blir kaldt på fingrene når du skal brøyte en hel runde?
– Det kan hende det blir litt kaldt, så jeg må vel fyre opp varmen. Det går nok bra, sier Stian Mogård.