– Jeg er villig til å satse store summer på intercity, men ikke på bekostning av vei, sier Navarsete til
.Senterparti-leder Liv Signe Navarsete sier det er uaktuelt å prioritere jernbane på bekostning av vei. Hun sier dermed nei til å ferdigstille intercitytriangelet innen 2023.
Uenig
Varaordfører i Lillehammer, Per Prestrud, er lite fornøyd med det han hører fra lederen sin.
– Jeg er uenig i det. Vi har jobbet veldig aktivt i kommune og fylkeskommuner, næringsliv og andre organisasjoner, nettopp for å få intercitytriangelet på plass. Dette har vært et samarbeid mellom alle østlandsfylkene. Innlandet har mulighet for å være en avlastningsregion for det store Oslo, der folketallet kan vokse med en halv million i løpet av en 30–40 år, men da må både vei og bane bygges ut, sier Prestrud.
– Hvorfor kommer dette utspillet nå?
– Det vet jeg ikke, men Norge er et mangfoldig land, og noen steder er det definitivt vei som gjelder, men vi har både vei og jernbane. Skal østlandsregionen fungere optimalt i framtida, hvor Lillehammer kan bli en pendlerby, så må intercity og nye E6 på plass, sier varaordføreren.
Påtrykk fra Østlandet
Han sier at det åpenbart er ulike vurderinger som gjøres, men varaordføreren sier at han skal gjøre sitt for å sørge for at synspunktene fra østlandsområdet kommer fram til sentrale folk.
– Hvor stor støtte tror du Navarsete får for utspillet sitt innad i Sp?
– Det er vanskelig å si, men jeg er trygg på Senterpartiet på Østlandet står bak det vi har jobbet for, så jeg er sikker på at det vil komme et massivt påtrykk herfra til våre folk, avslutter Prestrud.