Hopp til innhold

Nå gir presten råd om økonomi også!

Han tar presterollen helt ut og bidrar til at Engerdal er blant de beste i klassen på gjeldsrådgivning.

Sogneprest Svein Olav Angard Hovde
Foto: Frode Meskau

- Det er helt naturlig at jeg er med og gir råd til folk i økonomisk krise. Det er en del av sjelesorgen.

Det sier Engerdals-prest Svein Olav Angard Hovde.

Menneskelig innsikt

Han er med i gjeldsrådgivningsgruppa i Engerdal kommune, og de er nettopp kåret til Innlandets beste av Forbrukerrådet.

Det får presten noe av æren for. Han bidrar med menneskelig innsikt, mens de andre i gruppa konsentrerer seg om kroner og paragrafer, sier Hege Bergersen, som er NAV-leder i Engerdal.

- Det favner bredt å være prest, sier Angard Hovde.

Det har Liv Mari B. Vesterheim fått erfare. Hun sliter med økonomien og har fått hjelp av gjeldsrådgivningsgruppa.

- Kjempekar

At presten er en del av gruppa har betydd mye for henne.

- Det er tungt å slite økonomisk. Men Svein Olav er det lett å prate med. Han har et veldig rolig vesen og kan tulle med det meste. Jo, han er en kjempekar, sier Liv Mari.

Liv Mari B. Vesterheim

Liv Mari B. Vesterheim tar med glede i mot råd fra presten.

Foto: Frode Meskau

Engerdalspresten sjøl, er klar på at dette ikke bare en bijobb, men også en del av prestegjerningen.

- Ja, dette er noe av det viktigste jeg gjør. Det står i ansettelsespapirene mine at jeg skal drive sjelesorg og oppfølging av mennesker i vanskelige tider, så dette er viktig, sier sognepresten.

Ekstraservice

Forbrukerrådet konkluderer med at representantene fra NAV og politiet i gjeldsrådgivningsgruppa gir god informasjon, er lette å få tak i og gir rask hjelp. Prestens rolle fremheves som ekstraservice.

Gjeldsrådgivningen i Engerdal kommune fikk 67 av 100 mulige poeng i Forbrukerrådet sin test av tilbudet. Det gjør dem til den beste gruppa i Hedmark og Oppland.

Beste kommune i Oppland ble Nord-Fron med 50 poeng av 100 mulige.

Telefontull

Engerdal kunne vært blant landets beste også, hadde det ikke vært for telefontull hos NAV.

For NAV sitt sentralbord klarte aldri å sette over telefonen til rette vedkommende i Engerdal da Forbrukerrådet testa tilbudet.

NAV sentralt ville heller ikke oppgi noe lokalt nummer.