Strekningen mellom Grua og Stryken blir den ellevte i landet, som får gjennomsnittsmåling med fotoboks.
I vårt distrikt vurderes det også om flere strekninger skal få gjennomsnittsmålinger, både på riksveg 3 i Østerdalen, E6 i Gudbrandsdalen og riksveg 4 over Toten.
Ulykkesbelastet
En fotoboks på starten av strekningen og en på slutten, tar bilde av kjøretøyene.
Strekningen mellom Grua og Stryken på 4 km er av de mest ulykkesbelastede på Østlandet.
– Åtte er drept her de siste ti årene, seks alvorlig skadd, sier Kjell Seim, seksjonsleder hos Statens vegvesen region øst.
Ut ifra erfaringer andre steder, forventer vegvesenet nedgang i farten og i alvorlige ulykker.
Blir enda flere
Strekningen på Hadeland er den ellevte strekningen i landet med gjennomsnittsmåling.
I løpet av i år og neste år kommer det minst 13 til. Vegdirektoratet har åpnet for at det kan bli så mange som 40. Og det er trolig bare starten.
Vegvesenet mener strekningsmåling både er mer effektivt og mer rettferdig enn vanlige fotobokser.
Se tv-sak her:
Imot strekningsmåling
Morten Ørsahl Johansen, stortingsrepresentant for FrP, er sterkt imot strekningsmåling.
– Dette er en billig og enkelt tiltak for å slippe å bygge ut veiene, for å spare penger. I andre land har de dette som et midlertidig tiltak, og så utbedrer de veistrekningene, bedrer sikkerheten og får ned ulykkene. I Norge blir dette permanente tiltak for å slippe å bygge ut veiene, sier Ørsahl Johansen.
Han mener at dette kun er en god løsning midlertidig.
Han mener at de kommende generasjonene vil få store problemer med at det ikke er vilje til å oppgradere veiene, og han vil jobbe for å hindre nye strekningsmålinger.
– Dette vil jeg kjempe imot i statsbudsjettet. FrP vil gå inn for å bygge og bedre veiene, samtidig vil vi stemme imot innføring av fotobokser, sier Ørsahl Johansen.