Dette er virkeligheten bak dødsulykkene i Region Øst de siste fem åra.
Vegvesenet har sett på forholdet mellom kvinner og menn i trafikken i den siste ulykkesrapporten fra Ulykkesanalysegruppa i Region Øst.
Påkjørt av menn
– Rapporten viser at menn kjørte 95 prosent av bilene som utløste dødsulykker. De fleste kvinnene som omkom i trafikken i Oppland, Hedmark, Oslo, Akershus og Østfold i perioden 2005 til 2010 ble påkjørt av menn eller døde mens de satt på med menn.
Det sier Kjell Seim, leder av trafikksikkerhetsseksjonen i Statens Vegvesen, Region Øst.
174 menn og 27 kvinner
Mellom 2005 og 2010 døde 174 mannlige bilførere og 27 kvinner bak rattet i vår region.
Det har lenge vært kjent at menn er overrepresentert i ulykkesstatistikken. Kjell Seim er likevel overrasket over at forskjellene er så store.
Statistikken viser at menn bryter fartsgrensene oftere enn kvinner. De kjører oftere med promille og uten bilbelte.
Damene sitter på mer, de går eller kjører kollektivt. Og når de kjører bil selv, er de flinkere enn menn til å holde fartsgrensene.
Ikke så gode som de tror
Menn kjører også mer bil enn kvinnene generelt. Reisevaneundersøkelsen til Transportøkonomisk institutt viser at 59 prosent menn kjører bil hver dag mot 44 prosent kvinner.
Men det forklarer ikke forskjellene i ulykkesstatistikken.
– Når menn kjører mer bil enn kvinner burde de være flinkere bak rattet. Likevel har de høyere ulykkesrisiko. Mange menn beregner mindre marginer og har større tro på egne ferdigheter i trafikken enn kvinner.
Tiltak mot menn
Siden menn er overrepresentert i ulykkesstatistikken, satses det også på tiltak som skal treffe deres oppførsel i trafikken.
- Kontroll av fart, promille og bilbelte er i stor grad rettet mot menn. Det samme er lavere fartsgrenser og fysiske tiltak på vegene som midtrekkverk og sikring av sideterrenget, sier Kjell Seim.