Hopp til innhold

Menn er skyld i dødsulykkene

I 95 prosent av dødsulykkene satt det en mann bak rattet. De fleste kvinnene som omkom var passasjer eller ble påkjørt av en mann.

E18 ved Skøyen

Menn er farligere sjåfører enn kvinner.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Dette er virkeligheten bak dødsulykkene i Region Øst de siste fem åra.

Vegvesenet har sett på forholdet mellom kvinner og menn i trafikken i den siste ulykkesrapporten fra Ulykkesanalysegruppa i Region Øst.

Påkjørt av menn

– Rapporten viser at menn kjørte 95 prosent av bilene som utløste dødsulykker. De fleste kvinnene som omkom i trafikken i Oppland, Hedmark, Oslo, Akershus og Østfold i perioden 2005 til 2010 ble påkjørt av menn eller døde mens de satt på med menn.

Det sier Kjell Seim, leder av trafikksikkerhetsseksjonen i Statens Vegvesen, Region Øst.

174 menn og 27 kvinner

Mellom 2005 og 2010 døde 174 mannlige bilførere og 27 kvinner bak rattet i vår region.

Det har lenge vært kjent at menn er overrepresentert i ulykkesstatistikken. Kjell Seim er likevel overrasket over at forskjellene er så store.

Tallet på drepte og hardt skadde i trafikken hadde trolig gått ned hvis kvinner fikk kjøre mer.

Kjell Seim, leder i trafikksikkerhetssksjonen i Statens Vegvesen, Region øst

Statistikken viser at menn bryter fartsgrensene oftere enn kvinner. De kjører oftere med promille og uten bilbelte.

Damene sitter på mer, de går eller kjører kollektivt. Og når de kjører bil selv, er de flinkere enn menn til å holde fartsgrensene.

Ikke så gode som de tror

Menn kjører også mer bil enn kvinnene generelt. Reisevaneundersøkelsen til Transportøkonomisk institutt viser at 59 prosent menn kjører bil hver dag mot 44 prosent kvinner.

Men det forklarer ikke forskjellene i ulykkesstatistikken.

– Når menn kjører mer bil enn kvinner burde de være flinkere bak rattet. Likevel har de høyere ulykkesrisiko. Mange menn beregner mindre marginer og har større tro på egne ferdigheter i trafikken enn kvinner.

Det kan derfor se ut som at det er enn myte at menn kjører bedre enn kvinner.

Kjell Seim, trafikksikkerhetsseksjonen i Statens Vegvesen

Tiltak mot menn

Siden menn er overrepresentert i ulykkesstatistikken, satses det også på tiltak som skal treffe deres oppførsel i trafikken.

- Kontroll av fart, promille og bilbelte er i stor grad rettet mot menn. Det samme er lavere fartsgrenser og fysiske tiltak på vegene som midtrekkverk og sikring av sideterrenget, sier Kjell Seim.