Statens vegvesen er i full gang med å bygge ny fylkesvei 33 fra Totenvika til Skreifjella, med tunnel forbi de mest rasfarlige partiene.
Men i Akershus er det ingen planer om utbedringer, til tross for at veien på Akershus-siden er enda smalere og enda mer trafikkfarlig enn på Opplands-siden.
Ønsker samarbeid
Nå krever Opplands-politikerne at Akershus fylkeskommune prioriterer veien. Oppland fylkeskommune ved lederen i samferdselskomiteen, Reidun Gravdahl (Ap), og fylkesordfører Gro Lundby (Ap) skriver nå brev til Akershus fylkeskommune.
– Vi ønsker oss et felles forum slik at vi kan samarbeide for en helhetlig utbygging. Det er veldig uheldig at veien bygges ut i Oppland, men at det ikke er noen planer på Akershus-siden. Vi håper på omprioriteringer, og at man kan starte tidligere med utbygging, sier Gravdahl.
Hun håper å komme i gang i 2015.
Frp lover utbygging
Akershus fylkeskommune har nemlig planer for utbygging av fylkesvei 33. Men de ønsker å starte mye nærmere Minnesund, og ikke ved fylkesgrensa – som for Akershus er en utkant.
For Oppland er imidlertid fylkesvei 33 en svært viktig ferdselsåre for store deler av Vestoppland til Romerike, Gardermoen og Oslo.
Stortingspolitiker Morten Ørsal Johansen lover utbygging i Akershus når de borgerlige partiene overtar regjeringsmakten.
Ferdig i 2016 i Oppland
– Vi ønsker en statlig, helhetlig utbygging. Ingen er tjent med halvveis utbygging til fylkesgrensa. Vi ønsker en god vei fra Minnesund til Gjøvik, og ønsker å sette i gang reguleringsarbeid på Akershus-siden så fort som mulig, sier Ørsal Johansen.
Falkentunnelen skal stå ferdig neste år, mens ny vei fra Totenvika til Skreifjella skal stå ferdig i 2016. Men alt det er altså i Oppland.