First Call på Tynset mislyktes med å rekruttere stabil arbeidskraft og hadde bare tre ansatte da selskapet gikk overende.
Ikke for nord-østerdøler
Telefonsalg er et yrke som kanskje ikke ligger for nord-østerdøler. Du må være ganske sulten på å selge og tjene penger hvis du skal trives i denne bransjen, mener styrelederen, Per N. Hagen.
Styreleder Per N Hagen må konstatere at svært få ville jobbe som telefonselger. (Foto: Joar Elgåen/NRK)
I april 2003 ble First Call på Tynset åpnet. Da hadde Telenor nettopp lagt ned 63 arbeidsplasser og stengt Opplysningen 1881 på Tynset. Ideen til First Call-eierne var å kunne bygge videre på den store, telefonvante arbeidsstyrken fra Telenor og etablere et livskraftig telefonsalgfirma derfra.
Bra en stund
Det gikk bra ei god stund, flere utvidelser førte selskapet opp i 17 ansatte på det meste, men så var det stopp. Det siste året har rekruttering av nye ansatte vært nesten umulig.
- Vi har annonsert på den ordinære måten, men vi har ikke fått noen særlig respons. Jeg trodde at siden mange mistet jobben når Opplysningen 1881 sluttet så ville vi få stor respons på vår bedrift, men det gjorde vi ikke, sier Per N Hagen.
Nå taper et titalls investorer pengene de satte inn i First Call-systemet, tilsammen 450.000 kroner. Ingenting tyder på at noen andre vil prøve seg på det samme, telesalg er trolig et avsluttet kapittel på Tynset.
Vil ikke selge
I etterkant er det en ting som forunder styrelederen mer enn noe annet: hva skjedde med de 63 ex-Telenoransatte som de skulle bygge fremtida på.
- Jeg har lurt på hvor de ble av. Vi har ikke hørt noe fra dem, sier Hagen.
Tove Halvorsen var tillitsvalgt for de 63 Telenoransatte som mistet jobbene sine på Tynset. Hun gir kansje noe av forklaringen.
- Jeg er ikke interessert i en jobb der jeg ringer til folk. Jeg har aldri involvert meg i First Call. Jeg begynte som hjemmehjelp og havnet på Domus Tynset og er veldig fornøyd med det, sier Tove Halvorsen.