og Dag Kessel
Det er Terje Bulling, som er teknisk direktør i Flytoget A/S, som sier dette til NRK Hedmark og Oppland.
Utlyses i dag
I dag skjer den fomelle utlysningen av anbud for drift av Gjøvik-banen. I januar 2005 skal samferdselsdepartementet ha avgjort hvem som får tilslaget.
Bulling følger med i hva som skjer i transportbransjen i Norge og ellers i Europa, og sier at konkurranseutsettingen av Gjøvik-banen er blitt lagt merke til blant de virkelig store transportselskapene utenlands.
- Det er store konsern som driver med buss og tog som ser på Gjøvik-banen. De driver med store anbud i det daglige, både i England, Danmark og flere europeiske land, sier Bulling.
Skjær i sjøen
Men - det er skjær i sjøen.
Det som selskapene vil vurdere svært nøye, er den tekniske standarden på Gjøvik-banen.
Jo dårligere den er, jo mer penger må de bruke på forbedringer, og dermed kan de bli i tvil om lønnsomheten.
- Skal en lykkes der må en ha en harmoni mellom matriellet som må være av høy standard og en god infrastruktur. Slik er det ikke i dag, sier Bulling.
- Jeg tror de selskapene som vil være med er vant til slike forhold og vil arbeide med dette underveis i anbudet, sier Bulling.
Bedre service og lavere pris
Bulling mener konkurranseutsettingen av Gjøvik-banen har gode sjanser for å lykkes og at dette vil føre til bedre service og lavere priser.
- Konkurransen på jernbanenettet har hatt positive ringvirkninger. Aktørene må kjempe om kundenes gunst og derfor må de satse på service og komfort, sier Bulling.