Krognes skal kjøre en Mercedes SLS AMG GT3 (bildet) for Team Premio, der han blir en av fire sjåfører som bytter på under det sagnomsuste 24-timers løpet.
– Dette er utrolig gøy, jeg har hatt dette som en drøm og en målsetting siden jeg var 13–14 år, sier Krognes.
Prestisjefylt løp
er racingbanen som arrangerer et av verdens største idrettsstevner, med 250.000 tilskuere. Løpet blir sendt på 160 TV-kanaler, mange av dem direkte.
– Arrangementet har en svært spesiell stemning. Tilskuerne sitter og griller om kvelden, mens sjåførene kjører forbi med en gjennomsnittsfart på 180 kilometer i timen.
Begynte med gokart
Krognes startet som 10-åring med gokart og har siden deltatt i en rekke nasjonale og internasjonale arrangementer innenfor motorsport. Som 19-åring begynte han med racing, og var da medlem av et team i regi av Møller Bil Motorsport.
– Et 24-timers løp må være en stor påkjenning?
– Ja, det er det som gjør det så spennende. Vi har ikke klimaanlegg i bilen, dette blir som et drivhus med 50–60 grader i kupeen.
– Bilen har en toppfart på 280 km/t. Hender det at dere komme opp i denne farten under løpet?
– Ja, flere ganger.
Respektert team
– Hva er oppskriften for å lykkes?
– Man må ha en god bil og være en del av et godt team som samarbeider godt. Man må holde fokus, og komme seg i mål på en bane der det er svært tett med biler.
– Hvilke muligheter gir dette uttaket for deg som motorsportsutøver?
– Det betyr mye å komme med på et respektert team. Dette blir lagt merke til, og jeg håper dette kan gi meg flere muligheter, enten på dette teamet eller andre team.
Krognes har nettopp vært gjennom en konfliktfylt periode. Han forteller at han ble lovet et spennende opplegg for 2015 i et annet team, men ifølge ham er han blitt offer for en rekke avtalebrudd.
– Derfor er det desto hyggeligere at jeg fikk dette tilbudet. Jeg fryktet en stund at jeg ikke skulle få kjøre i 2015.
– Hvordan lader man opp til et slikt løp?
– Det trengs både fysisk og mental trening. Jeg har ikke kjørt denne klassen før, og jeg må prøve å "visualisere" banen. Alle andre baner i Europa er bortbestilt så vi får faktisk ikke trent på Nürburgring før vi står på startstreken. Men den usikkerheten bare krydrer.