Hopp til innhold

Foreldre og elever føler seg utrygge

De raser over den elendige Skåbuvegen, og mener veien er direkte farlig.

Video Skåbuvegen

Skåbuvegen

Skoleelev Jørgen Varpestuen.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK
Skåbuvegen

Foreldreutvalgsleder Berit Brenden Bredli.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

– Veien er ikke bra. Det er rett og slett ekkelt å kjøre her, sier skoleelev Sandra Wæhler.

Veien, som binder Skåbu til Gudbrandsdalen, er trolig noe av det verste av norsk skoleveg i 2011, om ikke den verste. Deler av den i utgangspunktet farlige veien er nå stengt på grunn av reparasjonsarbeidet etter flom og ras i sommer, og omkjøringsveien er enda verre:

– Det er ganske skummelt at det er så bratt, sier skoleelev Jørgen Varpestuen.

– Hjertet i halsen

Nettopp dét bekymrer elevmamma Berit Brenden Bredli, som er leder av foreldreutvalget ved Skåbu skole.

– Vi foreldre sitter med hjertet i halsen, og man kan tenke seg hva som vil skje hvis bussen skulle møte en lastebil. Det er ikke plass, og et scenario med en buss som sklir utenfor her er ikke noe vi vil ha.

Heldigvis er det verken snø eller is på veien ennå. Men rester av ras finnes overalt. Veien er smal, og da NRK Hedmark og Oppland tok skolebussen, kunne vi se at det er en konsentrasjonsprøve å møte motgående bil her.

LES OGSÅ: Farlige skoleveier i Oslo

LES OGSÅ: Utrygge på Vestlandet

– Forståelse, ikke handling

På de bratteste og farligste stedene mangler det i tillegg rekkverk. Nå frykter foreldrene at en liten feilmanøver kan føre til katastrofe.

Elevpappa Bjørn Gillebo er bekymret:

– Det er rett og slett ubehagelig. Vi har begynt å jobbe hardt for å påvirke politikere og myndigheter. Vi møter forståelse – alle har tross alt forståelse for en slik situasjon. Men handling og midler til handling nok både langt inne og langt oppe i systemet, sier han.

Bussjåfør Bjørn Risdal er heller ikke i tvil om at det trengs endring:

– Veien er smal og ujevn, sier han.

Omkjøringer ved Skåbuvegen

Få, om noen, er glade for den nye omkjøringsveien.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Flere saker fra Innlandet