Hopp til innhold

– Dette var ekstremt

Vogntog hadde 14,5 tonn overvekt. Kunne skapt livsfarlige situasjoner, sier Statens vegvesen.

Vogntog 13 tonn for tungt.

EKSTREMT: Statens vegvesen beskriver overlasten som et ekstremtilfelle.

Foto: Statens vegvesen

Mandag ettermiddag ble vogntoget stoppet på Kalplassen på E16 i Valdres. Det skulle kjøre stein mellom to anleggsfirmaer på oppdrag fra et norsk firma.

–Vi hadde ikke noe mistanke på forhånd. Føreren kom bare inn på vanlig kontroll, sier seniorinspektør i Statens vegvesen Ole Martin Hagen.

Tilhengeren hadde kun to akseler men veide 32,5 tonn. Det tilsvarer en overvekt på 14,5 tonn. Totalt veide vogntoget 56,8 tonn. Det er 12,8 tonn over lovlig vekt.

Totalvekta på vogntoget var nær 13 tonn over det som var godkjent.

FARLIG: Med 14,5 tonn overlast vil kjøretøyet ha problemer med å bremse i høy fart.

Foto: Statens vegvesen

Hagen sier at det er blant det høyeste overlasten han har sett.

Med så tung last vil kjøretøyet ha problemer med å bremse i høy fart. Det kan skape farlige situasjoner på veien.

– Kjøretøyet er ikke laga for så tung last. Det kan skje ulykker om det går i stykker på veien. Veien er heller ikke laget for så tung last, sier han.

Firma får svi

Firma som eier kjøretøyet får et gebyr på 142.000 kroner. Hagen sier at det ikke er ofte det blir gitt så høye bøter.

Overvekten fikk ingen konsekvenser for sjåføren. Han fikk kjøre videre etter at kjøretøyet hadde blitt avlastet.

Regionsjefen i Norges Lastebileier-Forbund, Guttorm Tysnes, reagerer på at det er firmaet som må ta støyten for at sjåføren kjører med for tung last.

– Jeg tror ikke det er tilfeldig at det er så mye overvekt. Det vitner det om at en useriøs transportør er på veien, sier Tysnes.

Regionsjef i Norges lastebileier-forbund Guttorm Tysnes.

SJÅFØREN HAR ANSVARET: Regionsjefen i Norges Lastebileier-Forbund reagerer på at det er firmaet som må ta støyten for at sjåføren kjører med for tung last.

Foto: Mats Sparby / NRK

Reglene er slik at det er eieren av kjøretøyet som må ta straffen. Det er lastebileierforbundet uenige i. De mener det er sjåførene som skal ha hovedansvaret.

– I dette tilfellet burde sjåføren ha merka at han kjørte med for mye last. Det er det vanskelig å kontrollere fra et kontor.

Flere saker fra Innlandet